Erfrecht kinderen na verkoop bakkerij

Liliane1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erfrecht kinderen na verkoop bakkerij

#1 , 28 apr 2017 12:21

Beste
Mijn vrouw is vier jaar geleden overleden. Wij waren gehuwd met scheiding van goederen. Twee jaar geleden heb ik mijn huis verkocht. Mijn twee kinderen eisten hiervan hun erfdeel. Ik heb dat betaald met zelfs hun successierechten erbij. Mijn vrouw heeft nooit gewerkt en was huisvrouw. Nu heb ik onlangs mijn bakkerij verkocht wegens gezondheidsproblemen,...enkel ...de kinderen eisen hiervan ook hun deel op. Kan dit? Want dat zou een erg zware dobber zijn vermits dit mijn pensioen is om rond te komen. Ik heb steeds een goede verstandhouding gehad met de kinderen, maar na de dood van mijn vrouw zijn ze erg geldbelust geworden. Ik heb ze een paar keer uitgenodigd voor een gesprek, maar ze blijven bij hun standpunt dat ze er recht op hebben. Kan dit zomaar, ook als ik er financiële problemen mee krijg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 apr 2017 12:29

"Wij waren gehuwd met scheiding van goederen."
"Mijn vrouw heeft nooit gewerkt ..."

Van wie was dat huis? Van uw vrouw, van u, onverdeelde eigendom (ieder de helft)?
Van wie is de bakkerij? Van u alleen? Is het een eenmanszaak of een vennootschap?

Indien die bakkerij van u alleen is dan moet u bijverkoop niets delen met uw kinderen aangezien u nog leeft.
Was die bakkerij van u en uw overleden echtgenote (in onverdeeldheid) dan kunnen ze een deel van de verkoopprijs
verminderd met de waarde van uw vruchtgebruik opeisen.

Maar aangezien jullie waren gehuwd met scheiding van goederen is de kans groot dat die bakkerij volledig van u alleen is.

Aangezien uw vrouw nooit gewerkt heeft kon ze in principe, behoudens wat ze persoonlijk erfde of geschonken heeft gekregen,
niets bezitten en was er wegens die reden ook geen nalatenschap.......
Verder te onderzoeken!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Liliane1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2017 13:14

Wij waren met volledige scheiding van goederen getrouwd, geen testament...Het huis heb ik betaald...Mijn vrouw had geen middelen. Nu dat gedeelte is betaald aan de kinderen en is te laat...Mijn vrouw stond ook volledig los van de bakkerij, geen aandelen niets. Maar wat de bakkerij betreft heb ik een brief gekregen van de advocaat van de kinderen. De zaak was een vennootschap. Ze eisen de helft van de verkoopprijs. Men beweert dat door het sterfgeval van mijn vrouw, het erfrecht automatisch overgaat naar de kinderen.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 28 apr 2017 14:47

Indien alles van u was en dus ook het huis op uw naam stond dan had u de opbrengst van de verkoop van het huis niet verplicht moeten uitdelen aan uw kinderen.
Idem voor de aandelen in de vennootschap van de bakkerij. Als u die aandelen uw persoonlijke eigendom zijn dan zijn ze enkel van u.
Bij verkoop van de vennootschap is de opbrengst van die aandelen dan ook enkel en alleen voor u.

"Men beweert dat door het sterfgeval van mijn vrouw, het erfrecht automatisch overgaat naar de kinderen."
Ja natuurlijk, dat is een waarheid als een koe. Aangezien uw vrouw reeds overleden is kan ze niet meer van u erven als u overlijdt
en daarom erven uw kinderen alles in volle eigendom nadat u het tijdelijke voor eeuwige hebt ingeruild.

Die advocaat weet waarschijnlijk niet af van het huwelijkscontract.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Liliane1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mei 2017 09:33

Is het niet zo dat, na verkoop van de aandelen...ik het deel van de kinderen op een vaste rekening moet plaatsen als naakte eigendom en dit op hun naam en dan enkel vrij te geven na mijn overlijden? En dat de opbrengst van deze aandelen voor mij zijn (brengt actueel niets op zoals u weet). Maw ik ben dit in feite toch kwijt zoals ik aanhaalde.... mijn pensioen is gehalveerd! Aangezien dit niets opbrengt, mag ik dit bedrag beleggen? Eigenlijk is dit systeem toch helemaal niet correct! Ik was in de zekerheid dat ikmet een scheiding van goederen safe zat, maar dus helemaal niet dus. Voor mij een ramp!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 02 mei 2017 13:04

Zoals ik reeds uitlegde hoeft u niets te blokkeren aangezien u reeds vermelde dat de bakkerij en dus de aandelen uw persoonlijke eigendom zijn.
Enkel indien de bakkerij ook van uw overleden echtgenote was dan gaat de helft van de opbrengst (in naakte eigendom) naar uw kinderen, aangezien ze dan reeds eigenaar zijn geworden van een halve bakkerij bij overlijden van uw echtgenote.

Dus het is het één of het ander: ofwel was de bakkerij ook van uw echtgenote en dan delen de kinderen in de verkoopopbrengst van de aandelen, ofwel was de bakkerij alleen van u en dan delen ze niet.

Dit is een herhaling van dit vorig antwoord:
"Indien alles van u was en dus ook het huis op uw naam stond dan had u de opbrengst van de verkoop van het huis niet verplicht moeten uitdelen aan uw kinderen.
Idem voor de aandelen in de vennootschap van de bakkerij. Als u die aandelen uw persoonlijke eigendom zijn dan zijn ze enkel van u.
Bij verkoop van de vennootschap is de opbrengst van die aandelen dan ook enkel en alleen voor u."
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”