Negatief saldo erfenis en langstelevende echtgenoot

MadeleineOost
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Negatief saldo erfenis en langstelevende echtgenoot

#1 , 26 apr 2017 21:21

Graag wat advies over volgende situatie :

Mijn huwelijkspartner is overleden , wij waren getrouwd onder scheiding van goederen.

Hij had twee meerderjarige kinderen uit een vorig huwelijk , en wij hadden samen nog twee kinderen.

Simpel voorgesteld zijn er nog 100.000 € schulden en van bezittingen enkel de gezinswoning , die voor de helft dus 90.000 € waard is.

In principe er dus een negatief saldo met de bank als grootste schuldeiser, als betaal ik de volledige lening nu af , waardoor in principe ik een vordering op de erfgenamen krijg ?

Met een oude rechtszaak die er is dreigen de erfgenamen nog eens 10.000 € moeten te betalen ( ik ben hierin niet betrokken) .

De verstandhouding met de stiefkindern is niet slecht maar door heel de zaak serieus bekoeld. Het is duidelijk dat er niet veel te verdelen is, maar dat besef groeit langszaam.

Vraag : wat gebeurd er als alle kinderen de erfenis verwerpen ?

dank alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 26 apr 2017 22:31

Indien u toch zinnens bent de lening volledig zelf verder af te betalen, koop dan de kinderen hun helft over.
Wat u dient te betalen aan de kinderen is:

helft waarde woning minus helft uitstaand saldo lening minus de waarde van uw vruchtgebruik
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MadeleineOost
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2017 22:57

Dank voor het snelle antwoord, maar hoe zit het dan met de registratierechten ? Bovendien is geeft deze berekening een negatiev resultaat : het passief is groter dan het actief , dus heb ik enkel vruchtgebruik op schulden ?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 26 apr 2017 23:13

De registratierechten op de verkoop/aankoop dient u te betalen.
Als de erfenis in totaal nul is of negatief zijn er geen erfenisrechten te betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MadeleineOost
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2017 08:47

Sorry, maar ik volg niet helemaal : geen erfenisrechten : logisch , waar als er een negatief saldo is , wat valt er dan te verkopen ? Moeten er ook regsitratierechten betaald worden als de erfenis verworpen wordt ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 27 apr 2017 10:18

Het activabestanddeel (de woning) van de erfenis kan verkocht/aangekocht worden ook al is de erfenis negatief.
Zoals bij elke andere verkoop van onroerend goed moeten daar registratierechten worden op betaald.

Indien u graag eigenaar van de hele woning wordt (en bereid de lening volledig alleen af te betalen) neem dan verdere inlichtingen bij een notaris.
Hij zal u de juiste kosten kunnen berekenen en de beste handelswijze, gelet op uw familiale toestand, bepalen.
Vermoedelijk betaalt u niet 10 percent registratierechten maar het verdelingsrecht van 2,5 percent, omdat het een uitverdelingtreding is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”