Verkoop 2de huis na erfenis

Tim H
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkoop 2de huis na erfenis

#1 , 26 apr 2017 12:13

Hallo, mijn moeder is 2,5 jaar geleden overleden en het ouderlijk huis is verkocht geweest waardoor mijn halfbroer en ik daar van geërfd hebben.. mijn stiefvader zou nu graag een huisje verkopen die ook eigendom is/was van hen.. mijn vraag is, indien het verkocht wordt hebben mijn broer en ik dan nog steeds recht op een deel van de verkoopsom dmv erfenis of is het gehele bedrag dan gewoon eigendom van m'n stiefvader?

Mvg Tim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 apr 2017 17:28

Indien dat huis eigendom was van uw moeder en uw stiefvader , hebben jullie waarschijnlijk al samen de helft ervan in blote eigendom. Hij kan dat huis verkopen, maar jullie verkopen dan mee zodat jullie je deel gaan krijgen. Dat gaat minder zijn dan de helft, omdat stiefvader, zeker als ze gehuwd waren, het vruchtgebruik had dat moet vergoed worden. Hoeveel dat is hangt af van zijn leeftijd.
Of jullie mede-eigenaar zijn, kunnen jullie vinden op de aangifte nalatenschap van moeder of navragen bij het Kantoor van Registratie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 26 apr 2017 20:06

Als het eerste huis ook in de gemeenschap zat was de helft van hem evenalshet vruchtgebruik van de andere helft. Het grootste gedeelte van de opbrengst was dus voor hem en registratie zal dit ook zo reconstrueren mocht hij (binnen de 3 jaar) overlijden en jullie het geld al geschonken kregen. Tenzij natuurlijk schenkingsrechten betaald werden.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”