Aanpassen testament tijdens dementie

peterdebruijn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aanpassen testament tijdens dementie

#1 , 24 apr 2017 17:09

Mijn moeder heeft al enige tijd dementie. Het is inmiddels al wel zo erg dat ze een ZZP4 heeft toegewezen en op de wachtlijst staat voor een verzorgingshuis. Ze kan soms aardig in de war zijn maar heeft ook heldere momenten. Ik zou eigenlijk haar willen vragen haar testament aan te passen zodat mijn beide zoons een bedrag ontvangen als potje voor hun studie ten koste van mijn gedeelte van de erfenis. Ik weet alleen niet of dat nog wel mag gezien haar ziektebeeld en wil haar er ook niet mee lastigvallen (kans op in de war raken) zonder dat ik weet dat het kan. Mijn kinderloze broer staat overigens achter de eventuele wijziging. Schrijven gaat moeizaam dus een onderhands contract lijkt me geen optie meer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 24 apr 2017 17:31

U kunt dit toch gewoon schenken in uw naam?
Zal veel goedkoper zijn als dat uw zoons rechtstreeks zullen moeten erven.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 24 apr 2017 20:22

U kunt dit toch gewoon schenken in uw naam?
Zal veel goedkoper zijn als dat uw zoons rechtstreeks zullen moeten erven.
Als er VEEL te vererven is dan mogelijks beter een testament want ook kleinkinderen betalen apart successie (3%, 9%, 30% in Vlaanderen):

3% is op de eerste 100.000€ roerend (want jullie zijn met 2 : 2 keer 50.000€. Als er dus tot 100.000€ Roerend is dan is een testament een NADEEL want je hebt een akte van erfopvolging nodig ipv een "gratis" attest. Gewoon erven en doorschenken/er de studies mee betalen.

Tot 2 keer 250.000€ betaal je 9%. Je kan tot 2 keer 50.000€ afsplitsen waarop je dan 6% minder betaalt. Da s maximum 2 keer 3.000€ besparen maar wel redelijk wat kosten. Sop is kool ws niet waard.

Als er (veel) meer dan 500.000€ roerend is ga je best langs bij een notaris om hem een testament te laten opstellen.

Reclame

peterdebruijn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mei 2017 16:13

Excuses mensen, ik zie nu pas dat ik op een Belgisch forum post... Ahum.
In Nederland hebben kleinkinderen 20.000 euro vrijstelling. Aangezien ik normaal in de 20% schaal zou vallen scheelt dit 8.000 euro belasting.
Ik zal de vraag op een Nederlands forum opnieuw stellen. Excuses.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”