verwerpen of boedelbeschrijving

klaasje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verwerpen of boedelbeschrijving

#1 , 23 apr 2017 11:10

ik ga proberen in het kort mijn verhaal te omschrijven.

25 jaar geleden is mijn vader failliet verklaard. Mijn ouders zijn getrouwd in het stelsel van gemaanschap van goederen. Ze hebben 4 kinderen waaronder mij.
22 jaar geleden is het faillisement afgesloten maar mijn vader is niet verschoonbaar verklaard. Wij, kinderen, stonden borg voor een groot aantal persoonlijke leningen ( 200.000€ in het totaal) . Hetgeen we ook allemaal uit eigen zak hebben terug betaald. Daarnaast werden een aantal bevoorrechte schuldeisers uit de opbrengst van de tegeoeden vergoed. Andere schuldeisers ( leveranciers) werden deels vergoed en hebben een attest gaanvaard. Zij hebben op die 22 jaar geen enkele poging gedaan om mogelijke tegoeden op te eisen.
Mijn vader is vorige week overleden. Officieel kunnen schuldeisers zich nu keren tegen de erfgenamen.
Mijn moeder leeft nog en woont in het huurappartement.
Behalve een klein deel van de meubels is er haast geen activa. Op hun bankrekening staat bvb een 600€. Meer is er niet behalve een auto van 23 jaar oud.
Wij, de kinderen zijn als de dood dat er de kans bestaat dat we toch nog zouden moeten opdraaien mocht er een schuldeiser opdagen.
er zijn twee mogelijkheden: verwerpen of erven onder boedelbeschrijving.
Als ik weiger komt het erfdeel naar mijn minderjarige kinderen, dus ook de mogelijke schuld, dan moet ik naar de rechtbank om ook mijn kinderen te vrijwaren, maar dan kan ik ook geen spullen uit het huis ( emotionele dingen) in huis nemen.
Als ik erf onder boedelbeschrijving kost me dat een rond de 1500 € ( dossier opstellen bij Notaris + registratie+ publicatie ). Dat is veel meer dan dat ik zou kunnen "erven".
mijn twee andere zussen hebben ook minderjarige kinderen, de oudste heeft meerderjarige kinderen.

Hoe los ik dit kluwen op?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 23 apr 2017 14:27

Welke emotionele goederen.... die staan toch in het huurappartement van uw moeder of waren ze gescheiden ondertussen?
Alle kinderen kunnen samen en met de kleinkinderen verwerpen ... voor minderjarigen dient men wel eerst via vrederechter te gaan.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... DRZUw3kuuA

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... oHQc4FSmHQ

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... g8einfY09Q

klaasje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2017 20:58

de emotionele goederen ( zoals fotoalbums, een oude filmprojector, ed) staan inderdaad in het appartement waar mijn moeder woont.
Ze waren niet gescheiden.
ik was misschien niet zo duidelijk in mijn vraag:
maar ik probeer in te schatten waar we het minste risico mee kunnen lopen:
Als ik mijn erfdeel weiger, en ik ga naar de rechtbank voor mijn kinderen, dan erf ik niets. Geen goederen, geen schuld.
Als ik mijn erfdeel aanvaard onder boedelbeschrijving; hoe zit dat dan met mijn kosten? is dat die 35€ + het publiceren in het staatsblad?
Op die manier kan ik wel spullen van mijn vader in huis nemen?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 apr 2017 08:45

Denk het niet. Boedelbeschrijving dient om te zien welke de mogelijke erfenis is of welke schulden er zijn. Het woord zegt het toch zelf: een beschrijving van hetgeen er is. Eens je die hebt moet je kiezen: Aanvaarden of weigeren.

klaasje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 apr 2017 11:18

hoeveel tijd hebben mogelijke schuldeisers om zich te melden?
Want dat is het probleem. Het failissement is afgesloten , maar hoe groot is de kans dat die kleine schuldeisers zich nog tegen ons gaan keren na 25 jaar?

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 25 apr 2017 21:43

“Art.96. De curators kunnen de roerende en onroerende goederen uit het eigen vermogen van een gefailleerde echtgenoot zowel als uit hun gemeenschappelijk vermogen verkopen zonder de voorafgaande toestemming van de andere echtgenoot of de rechterlijke machtiging, voorgeschreven bij de artikelen 215, § 1, 1418 en 1420 van het Burgerlijk Wetboek.Art.98.De gemeenschappelijke schulden die de gefailleerde bij de uitoefening van zijn beroep heeft gemaakt en die niet voldaan zijn door de vereffening van het faillissement kunnen niet worden verhaald op het eigen vermogen van de echtgenoot van de gefailleerde.”(8 augustus 1997 Faillissementswet).

‘Mijn ouders zijn getrouwd in het stelsel van gemaanschap van goederen.’.
“Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten, alle inkomsten of vergoedingen die ze vervangen of aanvullen, evenals de inkomsten uit openbare of particuliere mandaten;2. de vruchten, inkomsten, interesten van hun eigen goederen;3. de goederen geschonken of vermaakt aan de twee echtgenoten samen of aan een van hen onder beding dat die goederen gemeenschappelijk zullen zijn; 4. alle goederen waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.1428.In geval van ontbinding van het wettelijk stelsel door het overlijden van een der echtgenoten,...zijn de echtgenoten of de langstlevende echtgenoot gehouden een beschrijving en een schatting op te maken van de gemeenschappelijke roerende goederen en schulden. Deze beschrijving, waarvan de inhoud geregeld wordt bij de artikelen 1175 en volgende van het Gerechtelijk Wetboek, mag onderhands geschieden, wanneer alle belanghebbende meerderjarige partijen daarmee instemmen...Zij moet opgemaakt worden binnen drie maanden na het overlijden...Bij gebreke van een boedelbeschrijving binnen die termijn kan elke belanghebbende partij de omvang van het gemeenschappelijk vermogen bewijzen door alle wettelijke middelen, zelfs de algemene bekendheid.”(B.W.).
Laat misschien best die beschrijving opmaken of nazien door een notaris die u daarna kan adviseren inzake al dan niet verwerpen.

Onverminderd haar deel in de volle eigendom(=in principe de helft) geldt voor moeder :
“Art.745bis.§ 1.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...§ 3. De langstlevende echtgenoot verkrijgt als enige, met uitsluiting van alle andere erfgenamen, het recht op de huur van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap van de overledene tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende.”(B.W.).

“Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register, of ten overstaan van een notaris. Art.785.De erfgenaam die de nalatenschap verwerpt, wordt geacht nooit erfgenaam te zijn geweest. Art.786.Het aandeel van hem die de nalatenschap verwerpt, komt ten goede aan zijn afstammelingen, indien plaatsvervulling plaatsvindt; zo niet, komt zijn aandeel door aanwas ten goede aan de andere erfgerechtigden in dezelfde graad; indien de verwerper alleen is in zijn graad, vervalt het aan de volgende graad, of aan de volgende orde, naar gelang van het geval.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 25 apr 2017 22:10

De schuld kan enkel van de erfenis 'betaald' worden - wordt geen deel van uw eigen vermogen bij mijn weten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”