Erfbelasting en kopen op lijfrente

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

Erfbelasting en kopen op lijfrente

#1 , 21 apr 2017 14:46

Ik had onlangs een idee die waarschijnlijk wel nog mensen zullen gehad hebben daarom even deze vraag of dit wel een 'betere' manier is om het huis van onze ouders te 'erven'.

Wat als bij leven de woning wordt verkocht op lijfrente aan de kinderen. Zijn er wettelijke bepalingen rond het te betalen boeket en rente en termijn?

Laten we overdrijven en zeggen dat voor een woning van 250000 een boeket van 25000 wordt betaald en 15j lang 200€/maand wordt betaald aan rente... kan zoiets zonder successierechten?

Iedereen wint eraan:
  • ouders hebben een extra inkomen...
  • ze behouden het vruchtgebruik zolang contractueel vastgesteld (einde)
  • kinderen betalen enkel registratierechten ipv erfbelasting

Waarschijnlijk kan dit niet maar ik stel me toch de vraag ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 21 apr 2017 15:48

Vraag is hier hoeveel kinderen er zijn. Ik ga hier uit van 2 kinderen en vanuit de veronderstelling dat de woning gemeebschappelijke eigendom van de ouders is. Doorgaans overlijden die niet samen.
Overlijden 1 : helft komt in nalatenschap en langstlevende houdt vruchtgebruik. Kinderen zullen elk successierechten betalen op 125.000/2 of op 62.500 €. dat zal hen 2.625 € successierechten kosten.
Overlijden 2 : andere helft komt in nalatenschap en dat kost hen eveneens 2;625 €.
Ik zie dus niet in waarom uw oplossing veel gebruikt zou worden? het kost de kinderen veel meer dan te erven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 21 apr 2017 19:51

Ik begrijp het niet goed, hoe kan je iets erven dat je gekocht hebt?
De kinderen kopen het huis op lijfrente.... als derden kopen op lijfrente moeten die dan ook successie betalen?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 21 apr 2017 20:40

Gewoon niet doen : op lijfrente kopen van je ouders!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”