successie op eerder verkregen erfenis?

bloempje1987
Topic Starter
Berichten: 13

successie op eerder verkregen erfenis?

#1 , 18 apr 2017 16:53

Hallo,

enkele weken geleden is mijn schoonmama overleden, alle bankrekeningen die mijn schoonouders hadden waren gezamenlijk.
Mijn schoonouders hadden blijkbaar behoorlijk wat spaarcenten, verkregen uit de erfenis van de ouders langs mijn schoonvader zijn kant.
Deze gelden werden integraal op een rekening overgestort, het is dus perfect traceerbaar dat deze voortkomen uit een erfenis en er op deze gelden dsu al successierechten werden betaald.


Blijkbaar zouden nu deze gelden toch onder het gemeenschappelijk vermogen van mijn schoonouders vallen, zodat mijn schoonvader nu ook successie moet betalen op de verkregen erfenis vanz ijn ouders; waarbij er dus al successie werd betaald.
KLopt dit?
Ik dacht dat, indien men getrouwd is onder het wettelijk stelsel de erfenis nog altijd onder het eigen vermogen viel en niet tot het gezamenlijk vermogen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 apr 2017 17:06

Wat u zegt klopt: eigen erfenis blijft eigen onder het wettelijk stelsel.
Geen probleem voor onroerende goederen want dankzij de code-Napoleon wordt
dat eigendomsrecht automatisch en waterdicht beschermd en geregistreerd.
Maar dat is niet zo voor roerend goed, waaronder banktegoeden.
Daar moet men zelf voor zijn zaken zorgen.
Dus de persoonlijke erfenis op een persoonlijke rekening plaatsen zodat bij overlijden van één
van de echtgenoten kan worden aangetoond vanwaar het geld komt.
Ik sluit niet uit dat u ondanks het feit dat het geld op een gemeenschappelijke rekening staat, mits u traceerbaar
aantoont vanwaar het komt, de Vlaamse tollenaar toch nog zal kunnen overtuigen dat het geld van vader is (die nog leeft).
Bij koppels met kinderen wordt wel aanvaard door de fiscus dat dergelijke goederen gemeenschappelijk zijn geworden.

Verder:
Uw schoonvader is evenwel niet degene die de erfenisrechten worden aangerekend (enkel op zijn vruchtgebruik), wel de kinderen, want die erven van hun moeder.
Dat indachtig hoeft u niet per sé te treuren want waarschijnlijk doen de kinderen hierdoor voordeel aangezien de som geld waarover het gaat
nu in twee keer zal worden vererfd, waardoor berekend over de twee erfenissen samen minder erfenisrechten in totaal zullen worden betaald door de kinderen. Dit wegens de opsplitsing in twee delen, waardoor gemiddeld tarief (meestal lager zal zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2017 00:31

1) Zodra er gelden op een gemeenschappelijke rekening worden gestort, treedt er vermenging op tussen eigen gelden en gemeenschappelijke gelden. De hele rekening wordt dan 100% gemeenschappelijk. Dit is de leer van het Hof van Cassatie.
Burgerrechtelijk is dat geen zo'n groot probleem, omdat de echtgenoot die geërfd heeft, in zo'n geval beroep kan doen op de vergoedingsregeling die voorzien is in de wet. Fiscaal wordt dit anders behandeld en mag je de vergoeding niet aftrekken omdat er bij jullie gemeenschappelijke kinderen zijn (art. 2.7.3.2.7 VCF).

Wat had je schoonvader moeten doen? Hij had een nieuwe rekening alleen op zijn naam moeten openen en daarop het geld storten. De interesten van deze rekening mocht hij niet laten vermengen met de rekening, maar zouden ieder jaar doorgestort moeten worden naar een gemeenschappelijke rekening. Dan was dit een echte 'eigen' rekening en zou dit niet in de gemeenschap vallen.

Vlabel volgt deze redenering en heeft dit ook zo verwoord in haar standpunt nr. 15034:

Echtgenoten gehuwd met stelsel van gemeenschap - Bewijs eigen aard gelden
Standpunt nr. 15034 dd. 02.03.2015
Art. 2.7.3.2.1. VCF

Eigen gelden gestort op een gemeenschappelijke rekening behoren tot het gemeenschappelijk vermogen (arrest Hof van Cassatie dd. 21.01.2011).
Als er eigen gelden op de gemeenschappelijke rekening worden gezet, is het niet de bedoeling om deze apart te houden.

---------------
publicatie op 17.03.2015


http://belastingen.vlaanderen.be/standp ... ard-gelden

Dit standpunt is niet helemaal correct naar de leer van het Hof van Cassatie. Volgens het Hof kan altijd het tegenbewijs geleverd worden. Vlabel geeft de indruk dat dit niet kan (ook al zegt ze niet letterlijk "het tegenbewijs kan niet geleverd worden"). Het is dus onzeker of het tegenbewijs kan geleverd worden.

De vraag die gesteld moet worden in jouw geval is: op welke rekening werd de erfenis gestort? Was dit een rekening waar reeds gemeenschappelijk geld op stond? Of een nieuw geopende rekening?

2) Omdat het onrechtvaardig is dat er zoveel successierechten moeten betaald worden op korte, opeenvolgende overlijdens is er een speciale korting voorzien in de wet voor overlijdens die binnen 6 maanden of 1 jaar op elkaar volgen. Is dit bij jou het geval? Hoe lang geleden zijn de ouders van je schoonpapa gestorven?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 19 apr 2017 11:41

Vlabel zegt dat eigen gelden gestort worden op een gemeenschappelijke rekening die gelden voor de helft aan elke echtgenoot toebehoren en dus belasten op wat ze zien op ogenblik van overlijden.
Gaan ze dan ook op dezelfde wijze tewerk ingeval van huwelijkscontract volledige scheiding van goederen als echtgenoot (een deel van) zijn spaartegoed overschrijft op de rekening van zijn huwelijkspartner (en daarna sterft)?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2017 17:42

Daarover is er mij geen standpunt bekend. Misschien zullen ze uitgaan van het principe dat, als het tegenbewijs niet geleverd wordt, de rekening in onverdeeldheid toebehoort aan de echtgenoten (art. 1468 BW).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”