nalatenschap werd verdeeld zonder unaniem akkoord

Ikke nisse
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

nalatenschap werd verdeeld zonder unaniem akkoord

#1 , 18 apr 2017 02:31

korte schets
De erfenis van mijn vader zaliger is door de notaris reeds 9 maanden verdeeld en uitbetaald zonder mijn akkoord.
Deze notaris zijn houding en handelen in deze nalatenschap is uiterst partijdig in het voordeel van de vrouw waarmee mijn vader gehuwd was.
Nu dreigt hij met kostelijke rechtszaken om mijn goedkeuring af te dwingen, die ik volgens hem uiteindelijk zal verliezen, indien ik alsnog niet handteken voor akkoord.
Een erfenisverdeling waarin ik 1 van zijn 3 kinderen ben en hij hertrouwt was met de moeder van een van ons drie.
Deze vrouw wenste haar vruchtgebruik om te zetten in eigendom waarmee wij instemden om ons a.h.w. uit te laten kopen.
Maar er is meer
mijn vader was een zeer welgesteld persoon op pensioen met vele jaren dienst in de politiek waar hij functies beklede als schepenen, volksvertegenwoordiger, voorzitter in meerdere maatschappijen en daarenboven een eenmanszaak runde, die overigens met winst, ontbonden werd na zijn overlijden.
Hij was eigenaar van een herenhuis in een rijkere regio in Vlaanderen. Deze werd zeer onderschat ingebracht in de nalatenschap a rato de helft van de effectieve waarde van gelijkaardige huizen in dezelfde straat.
Tijdens zijn periode van ziekte en hospitalisatie werd zowat alles van inboedel en gelden reeds versluist door zijn huwelijkspartner al dan niet met zijn medeweten en goedkeuring.
Ondanks een inboedelverzekering van circa 200 000 € zijn er geen goederen met enige waarde in de nalatenschap opgenomen noch enige vorm van eigen persoonlijke, roerende bezittingen.
Ik, als erfgenaam niet uitgenodigd werd bij de opening van de kluis; geen zeggenschap of beslissingsrecht had over het doel van de nagelaten aandelen en effecten waar ik mede-eigenaar van werd.
Er waarschijnlijk voor mij niet gekende bankrekeningen alsook levens-, hospitalisatie- en schuldsaldoverzekeringen waren afgesloten op zijn naam.
Hij schuldenvrij was.
Ik een goed contact met hem onderhield.
mijn deel
Het deel dat mij in huidige berekening toekomt bedraagt slechts een 6000€.
met het feit dat zijn vrouw bevoorrecht wordt heb ik geen moeite.
Deze verdeling is echter "lijkeplukkerij" en een "huzarenstukje" van hoe iemand, met de hulp van een bevriend notaris, kinderen uit een vorig huwelijk toch probeert te onterven. Alles behalve wat mijn vader in gedachte had op zijn sterfbed.
mijn vraag
Ik heb nog maar onlangs dit forum ontdekt.
Hopelijk krijg ik via deze weg een chronologische handleiding wat ik best kan doen en welke stappen ik kan ondernemen om alsnog recht te laten geschieden.
Zodat ik niet zomaar ontgoocheld, ontmoedigd en gelaten deze (on)verdeling , na vele uren van zelfstudie en nachten wakker liggen, handteken om er vanaf te zijn. Zodat ik mijn papa eindelijk kan laten rusten.
alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 apr 2017 09:39

Probeer eens een eigen notaris aan te stellen. Pas wel op dat deze geen goede vriend is van de huidige notaris die de nalatenschap afhandelt.

lachertje
Berichten: 273

#3 , 19 apr 2017 21:02

geachte zoals mava al aanhaalde dringend een andere notaris zoeken. ondertussen kan je zelf al uitzoeken, papier erfrecht opvragen, banken aanschrijven, inzage vragen in allerlei documenten en rekening uittreksels. hoe is het testament opgesteld?
hier op de site verdoken schenking , en inkorting eens opzoeken opzoeken? en als u notaris zegt het is echt niet koosjer, dan kan je naar advocaat in erfrecht stappen.
wij hebben bijna 1 jaar opzoekwerk gedaan, succes

Reclame

Leyen
Berichten: 81

#4 , 06 jul 2017 17:27

Advocaat en (eigen (!)(naast notaris laten aanstellen door familierechtbank/eerste aanleg) notaris aanspreken en procederen, niet wachten, burgerlijke en strafrechterlijke procedure mogelijk, er wacht een lange strijd, niet wachten en zo veel mogelijk bewijs verzamelen, bij strafrechtbank "zeer" gerichte vraag stellen. Zo snel mogelijk meineed laten afleggen. Geopende kluis niet laten voorbijgaan alsof er niets is gebeurd is best voor eigen rechten te vrijwaren. Er zijn een aantal goede advocaten op dit vlak, es rondkijken. Dit volledig neutraal antwoord uit 13 jaar ervaring met idem voorval.
:idea:

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 06 jul 2017 18:22

Hoe kan men zo snel mogelijk een meineed (laten) afleggen dat is een strafbaar feit! Dus best geen meineed plegen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 06 jul 2017 18:28

Hoe kan men zo snel mogelijk een meineed (laten) afleggen dat is een strafbaar feit! Dus best geen meineed plegen.
Ik denk dat wordt bedoeld om de tegenpartij zo wanhopig te krijgen dat ze meineed aflegt, waarop men dan gaat bewijzen dat het meineed is om de zaak te winnen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”