Misbruik volmacht spaarrekening

Verdyck
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Misbruik volmacht spaarrekening

#1 , 16 apr 2017 15:23

Sinds 2005 stort mijn tante ieder jaar 500€ voor mijn verjaardag op mijn spaarrekening. Sindsdien heeft zij volmacht op die rekening.
Vorige week heeft die tante het volledige bedrag (minus 0.11€) laten overschrijven naar haar persoonlijke rekening en dit zonder mij te verwittigen.
Zij heeft zowel de tegoeden die zij gestort heeft als de tegoeden die reeds op de rekening stonden voor de volmacht laten overschrijven naar haar persoonlijke rekening. Ik werd in kennis gesteld via een rekeningoverzicht verstuurd door de bank.
Kan ik het geld recupereren en wat zijn de achtereenvolgende stappen die ik kan ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 apr 2017 15:54

Waarom had zij die volmacht nodig? Toch niet om geld op die rekening te storten.

Verdyck
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2017 19:34

Ik weet het niet zeker meer maar ik denk dat zij daarom gevraagd had. In ieder geval niet om een welbepaalde reden.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 16 apr 2017 19:40

En hoe oud ben jij dan wel?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3294

#5 , 16 apr 2017 20:05

Toch wel allemaal een beetje raar. Men heeft geen volmacht nodig om geld op een rekening te storten. Er moet dan toch een reden geweest zijn waarom tante volmacht had?
Misbruik van volmacht mag niet en is strafbaar. Best beginnen dan met aangifte te doen bij politie.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#6 , 16 apr 2017 21:05

Aangifte doen bij de politie, en jezelf burgerlijke partij stellen mochten ze het niet seponeren.
Indien wel: zelf een procedure opstarten bij de rechtbank van eerste aanleg.

Interessant krantenartikel: http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 39125.html

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 apr 2017 22:07

Ik zou haar toch eens eerst contacteren, alvorens formele stappen te zetten.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Verdyck
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 apr 2017 09:29

Op de vraag van "asperger": ik ben een volwassen persoon.

Bij de opmerking van "artemis": uiteraard heeft zij geen volmacht nodig om geld op een rekening te storten, ik vermoed dat iedereen geld op een rekening kan storten.
Ik zie niet goed in "waarom de reden van volmacht" hier iets toe doet in deze. Het kwaad is geschied.

Voorlopig ga ik de raad van Bart Vissers opvolgen en haar een aangetekend schrijven sturen met het verzoek het bedrag integraal terug te storten.
Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg.

eylis
Berichten: 8842

#9 , 17 apr 2017 09:43

Zet in je AS ook vriendelijk dat ze zich best laat informeren door een professionele deskundige mbt tot het éénzijdig afhalen van grote sommen van een bankrekening van een andere persoon waar men een volmacht op heeft. En wat de juridische consekwenties daarvan kunnen zijn.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 apr 2017 09:49

Voorlopig ga ik de raad van Bart Vissers opvolgen en haar een aangetekend schrijven sturen met het verzoek het bedrag integraal terug te storten.
Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg.
Ik bedoelde eigenlijk eerst een telefoontje.
Mogelijk gaat het om een "misverstand".
En is ze tot nu toe zo goed geweest om jaarlijks 500 EUR te geven. (Toch een beetje een suikertante).

Maar niet op de lange baan laten schuiven met beloftes. Je kan - bij "misverstand" - antwoorden dat het binnen de 7 kalenderdagen terug op de rekening moet staan want dat je anders een aangetekende brief gaat moeten sturen.

Ineens iets doen aan die volmacht.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 17 apr 2017 13:43

Vraag blijft waarom een volmacht gegeven?
"In onverdachte tijden?"

Mariette
Berichten: 2507

#12 , 17 apr 2017 14:20

Vraag blijft waarom een volmacht gegeven?
"In onverdachte tijden?"
ach kom, als tante in een goede bui (meter?) jaarlijks 500 euro wil storten, maar als het petekind wat de ezel uithangt tijdens de puberteit, dan kan men begrijpen dat ze zo'n volmacht wil hebben als mogelijke stok achter de deur.

Dat ze dan later met al zijn spaargeld gaat lopen is natuurlijk een ander paar mouwen.

Franciscus
Berichten: 38602

#13 , 17 apr 2017 17:43

En wanneer is de volmacht gegeven - als houder rekening meerderjarig was of minderjarig?

Verdyck
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 apr 2017 10:07

Franciscus,
als meerderjarig.
Wat de discussie over de volmacht betreft: zie het bericht van Mariette. dit is een 100% juiste analyse.

Verdyck
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 apr 2017 17:43

Voorlopig nog geen resultaat na telefonische contacten.

Nieuwe vraag: tante heeft 3 jaar geleden een aanzienlijke schenking gedaan van geld. Als ik haar nu een proces aandoe voor het bovenstaande, kan zij dan die schenking terug eisen wegens "Ondankbaarheid"?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”