Misbruik volmacht spaarrekening

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

Re: Misbruik volmacht spaarrekening

#16 , 19 apr 2017 17:56

Raar verhaal.
Ze heeft u dus een schenking gedaan met uw eigen geld waarover ze via volmacht kon beschikken?
Als ze u meer heeft geschonken dan wat ze heeft genomen dan heeft ze u in feite terugbetaald (zelfs meer)!

Uit de wijze van consecutieve vraagstelling heb ik de indruk dat u het forum tracht te manipuleren om een antwoord uit te
lokken dat u wenst te horen. Het totaalplaatje is alleszins volledig zoek.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#17 , 19 apr 2017 19:29

Ze heeft u dus een schenking gedaan met uw eigen geld waarover ze via volmacht kon beschikken?
Als ze u meer heeft geschonken dan wat ze heeft genomen dan heeft ze u in feite terugbetaald (zelfs meer)!
Neen, tante heeft 3 jaar geleden een schenking gedaan van een aanzienlijk bedrag.
De oorspronkelijke vraag ging over jaarlijkse stortingen van 500€ op rekening TS waarop tante volmacht heeft en waarvan zij vorige week een bedrag hoger dan haar jaarlijkse stortingen heeft teruggenomen, terecht of onterecht.
Ik zie beide als 2 aparte zaken (kan mij vergissen?) maar ik ben het volledig met Asperger eens dat we hier totaal in het ongewisse zijn omdat TS het plaatje niet volledig weergeeft zoals het is, en dan wordt raadgeven bijzonder moeilijk.

Aan een schenking (via notaris) kunnen zeer zeker belangrijke voorwaarden verbonden zijn! Zo zou tante bijvoorbeeld hebben kunnen laten voorzien in de schenkingsakte dat wanneer zij financieel behoeftig zou worden door ouderdom, ziekte, zorginstelling, zij toch nog aanspraak kan maken op het geschonken geld dmv een soort onderhoudsplicht vanuit het geschonken bedrag mocht dat ooit nodig zijn. Is denk ik zelfs vrij standaard bij dergelijke schenkingsaktes.
Dit wordt voldoende toegepast tussen ouders en hun kinderen om successierechten te vermijden en kan net zo goed tussen een kinderloze tante en neef/nicht.
De moraal is hier dan: soupeer het geschonken geld niet op zolang de schenker nog leeft.

Goed mogelijk wringt daar het schoentje hier.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”