erfenisrecht bij feitelijke scheiding

popieconan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

erfenisrecht bij feitelijke scheiding

#1 , 15 apr 2017 16:26

Geachte,

Ik leef sinds 2001 gescheiden van mijn echtgenoot maar zijn officieel nog getrouwd.
Hij heeft altijd de scheiding tegengehouden en dit met de nodige agressie en stalking. En heb voor hem ook veel schulden moeten afbetalen. Ik vertel dit er maar even bij omdat mijn volgende vraag eigenlijk niet bij mijn karakter past, maar ik denk wel dat ik er gezien de omstandigheden recht op heb.
De vraag is: Ondertussen zijn mijn schoonouders overleden en is er een appartement verkocht met een verkoopprijs van 125.000 euro. Hij heeft nog 1 broer en 1 zus.
Heb ik recht op een deel van zijn erfenis? We hebben geen huwelijkscontract.
mvg
Jacqueline

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 15 apr 2017 16:51

Bij mijn weten bent u geen erfgenaam.
Als u zes maanden afzonderlijk woont kan u om die reden al echtscheiding laten uitspreken

http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/
https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... twrichting

eylis
Berichten: 8840

#3 , 15 apr 2017 17:09

maar zelfs als u samenwonend getrouwd zou zijn, zou de erfenis van je echtgenoot (van zijn ouders) ook helemaal van hem zelf zijn. In een huwelijk volgens het universeel stelsel (dus zonder huwelijkscontract) blijven persoonlijke eigendommen ook eigen: En daar horen erfenissen ook bij.

Reclame

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2017 18:14

Je hebt hoe dan ook nooit recht op de erfenis van schoonouders. Maar wel nog steeds op zijn eigen erfenis alsof jullie gehuwd zijn, moest hij zelf overlijden.
Je kan inderdaad perfect eenzijdig de echtscheiding aanvragen en die zal je niet geweigerd worden.

popieconan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2017 12:37

Hartelijk dank voor uw snelle reacties
Jacky

popieconan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 apr 2017 12:43

Dan heb ik nog een vraag, kan ik de echtscheiding zelf via de vrederechter aanvragen, of moet ik een advocaat of notaris aanstellen??? Ik heb geen geld om een dure procedure te bekostigen.
Jacky

popieconan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 apr 2017 12:45

Nog een vraagje, kan ik misschien ergens een aanvraag doen voor een bewijs van feitelijk gescheiden te zijn?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 17 apr 2017 19:19

Als je zo lang feitelijk gescheiden bent, is het aan te raden om uw partner te onterven. Dat kan mits deze voorwaarden, die allen moeten voldaan zijn.
1. Minstens zes maanden feitelijk gescheiden leven. Jullie hebben waarschijnlijk verschillend domicilie-adres.
2. Zelfs al woon je al zo lang apart, via vrederechter een aparte woonst vorderen.
3. Niet terug gaan samenwonen.
4. Eén en ander bevestigen in een testament.

Zijn er kinderen van u beiden? Weet dat u , eventueel, mee opdraait voor schulden van zijnentwege.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 17 apr 2017 19:55

Zal toch via familierechtbank zijn vanaf sept 2014.
Vrederechter niet meer bevoegd.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 apr 2017 22:38

Op dit moment ben jij wel een erfgenaam van je man, ook al leef je zolang gescheiden. Hij heeft toch geen afzonderlijk verblijf gevorderd?

Als je man morgen sterft in een ongeval zal je o.a. het vruchtgebruik erven op zijn deel in de erfenis van zijn ouders. De blote eigendom gaat naar de broer en zus van je man.

popieconan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 apr 2017 12:31

Ok, dus moet ik toch een advocaat onder de arm nemen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”