Enkel vruchtgebruiker na overlijden blote eigenaar

LSQ308
Topic Starter
Berichten: 81

Enkel vruchtgebruiker na overlijden blote eigenaar

#1 , 14 apr 2017 21:07

Wordt de vruchtgebruiker na het overlijden van de blote eigenaar de volledige eigenaar?
Er zijn geen overige erfgenamen (t.t.z. alle verre neven en nichten weigeren de nalatenschap).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 apr 2017 21:09

Wat is de familiale relatie tussen de vruchtgebruiker en de blote eigenaar?
Hoe zijn ze tot het vruchtgebruik en de blote eigendom gekomen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 14 apr 2017 22:21

Na het overlijden van de vruchtgebruiker voegt het vruchtgebruik zich bij de blote eigendom, zodat die volle eigendom wordt. In zeer beperkte mate kan de vruchtgebruiker via testament iets anders aanduiden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 14 apr 2017 22:24

@Wanton: het is de omgekeerde situatie waarbij de vruchtgebruiker nog leeft maar de blote eigenaar overlijdt

"Wordt de vruchtgebruiker na het overlijden van de blote eigenaar de volledige eigenaar?"
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 15 apr 2017 11:09

Sorry. De blote eigendom wordt dan vererfd naar diens erfgenamen. De vruchtgebruiker behoudt zijn rechten.
Dan kan het wel gebeuren dat eerst nog iemand anders het vruchtgebruik krijgt, voor de blote eigenaars volle eigenaars worden.
Voorbeeld : een getrouwde vrouw met kinderen erft een stuk blote eigendom na het overlijden van haar vader. Vruchtgebruik blijft bij haar moeder. Dan sterft de dochter : haar kinderen erven de blote eigendom, moeder behoudt het VG. Als (groot)moeder overlijdt, bekomt de echtgenoot-schoonzoon het vruchtgebruik op die blote eigendom. De erfenis - deel van grootmoeder- gaat echter recht naar de kleinkinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”