verdeling nalatenschap

lola40
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

verdeling nalatenschap

#1 , 14 apr 2017 15:15

ik had graag volgende situatie willen voorleggen:
mijn grootmoeder is enkele maanden geleden overleden, gezien er geen testament is, is de wettelijke erfopvolging van kracht en gaat de nalatenschap naar haar kinderen. mijn grootmoeder heeft 4 kinderen, waarvan 3 nog in leven zijn. de dochter die overleden is, heeft geen kinderen en had met haar echtgenoot een huwelijkscontract waarbij de langslevende alles zou erven.
volgens de notaris die de nalatenschap regelt, zal de erfenis verdeeld worden over 4 personen. mijn moeder, haar 2 broers en de echtgenoot-schoonzoon van de overleden dochter.
ik ging ervan uit dat de nalatenschap enkel verdeeld zou worden over de 3 overblijvende kinderen, aangezien de overleden dochter geen kinderen had?
volgens de notaris zal de schoonzoon 1/8 erven…
klopt dit? ik dacht dat men enkel kon erven als men nog in leven was...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 apr 2017 15:35

Dit klopt niet. Alleen bloedverwanten erven, niet aanverwanten. Vraag eens wat de wettelijke grondslag is waarom die ex-schoonzoon zou moeten erven. Ik ben benieuwd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 14 apr 2017 17:23

Dit klopt niet. Alleen bloedverwanten erven, niet aanverwanten. Vraag eens wat de wettelijke grondslag is waarom die ex-schoonzoon zou moeten erven. Ik ben benieuwd.
Een uitgesteld vruchtgebruik mischien?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 14 apr 2017 17:57

ik denk dat het over het volgende gaat: de dochter had een langst-leeft-al-huwelijkscontract met haar echtgenoot. Ik vermoed dat deze clausule enkel l telt op het moment van haar eigen overlijden: alles wat ze op dat ogenblik bezit: gaat dus naar haar echtgenoot. Maar als jaren later haar eigen moeder overlijdt, kan (in mijn idee) de schoonzoon (haar echtgenoot) onmogelijk nog meedelen in erfenis van die moeder omdat dit huwelijkscontract niet meer van kracht is: de echtgenote bestaat immers niet meer. Zoiets?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 14 apr 2017 18:03

Indien op het ogenblik van het overlijden van de echtgenote van de schoonzoon zij de blote eigenaar was van (een deel van) de nalatenschap van haar toenmalig reeds overleden vader dan verkrijgt de schoonzoon nu, naar aanleiding van het overlijden van de schoonmoeder (= de vruchtgebruikster), het vruchtgebruik dat behoort bij de blote eigendom van zijn overleden echtgenote.
Dat heet het "uitgestelde vruchtgebruik" en is zo door de wet geregeld. De schoonzoon zal er trouwens erfrechten moeten op betalen want de tollenaars hebben dit alles zorgvuldig genoteerd in hun dik boek bij het overlijden van de vader van de overleden echtgenote van de schoonzoon.

Maar indien de vader na zijn dochter is overleden dan erft de schoonzoon niets, dus ook geen vruchtgebruik.
Of dat het geval is kan ik niet afleiden uit de vraag.

Het is ook mogelijk dat de zoon erft via testament. Maar ook dat weten we niet.

Mijn buikgevoel zegt: Maar wat het meest waarschijnlijke is dat het niet gaat over wat de schoonzoon erft, maar wel over wat hij krijgt uit de verdeling van datgene waarvan hij reeds mede-eigenaar was.
Hij kan immers door het overlijden van zijn vrouw mede-eigenaar geworden zijn in de nalatenschap van haar toen reeds overleden vader (ingevolge wilsbeschikking). En dat zou dat 1/8 mooi verklaren! En het past bij de titel van eze thread "Verdeling nalatenschap"

Dus verschillende mogelijkheden! Zo maar zeggen dat de schoonzoon niets gaat "krijgen" is voorbarig!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 14 apr 2017 20:38

Schoonzoon erft nu niets, maar heeft na de dood van zijn echtgenote, door het huwelijkscontract/testament, haar deel uit de erfenis van haar vader verworven. Dat is 1/4 van de helft ofte 1/8, wat nu volle eigendom wordt. Bij verkoop bekomt hij dus 12.5 %. (1/8 ; 9/72)
De helft van de moeder wordt nu verdeeld tussen 3 kinderen. Deze hebben aldus elk 21/72 van de totaliteit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 apr 2017 17:28

De TS spreekt alleen over de nalatenschap van de moeder, niet over de nalatenschap van de vader. De schoonzoon erft in de nalatenschap van de moeder niets want hij is geen erfgenaam. De overleden dochter kan ook niet erven want om te kunnen erven moet men in leven zijn op het moment van het overlijden en dat is natuurlijk niet het geval.

Het is aan TS om meer duidelijkheid te geven over zijn vraag, anders blijven we in het rijk van de hypotheses.

(Ook ik denk dat die 1/8 afkomstig is uit de nalatenschap van de vader en dat die krachtens het huwelijkscontract bij de man is beland.)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 16 apr 2017 17:45

(Ook ik denk dat die 1/8 afkomstig is uit de nalatenschap van de vader en dat die krachtens het huwelijkscontract bij de man is beland.)
Kan toch niet anders!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 16 apr 2017 17:47

Dat was ook mijn meest plausibele veronderstelling..;
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

lola40
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 apr 2017 19:45

Alvast bedankt voor jullie reactie..het klopt idd..gaat over het deel van mijn opa..was niet helemaal duidelijk in mijn vraagstelling...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”