vruchtgebruik woning

palmke
Topic Starter

vruchtgebruik woning

#1 , 21 jan 2008 23:12

Ik ben een alleenstaande moeder met 1 jong kind.
Ik heb een woning aangekocht en wil verhinderen dat mijn ex(-samenwonende) partner over het vruchtgebruik mag beschikken mocht ik te komen overlijden. Wij waren niet getrouwd maar mijn ex heeft het kind erkent en heeft ook omgangsrecht.
Ik heb niet de bedoeling om mijn kind te onterven maar in geval van overlijden wil ik verhinderen dat mijn ex over dit goed kan beschikken.
Ik zou willen dat mijn broer of ouders het goed zouden mogen gebruiken tot mijn kind meerderjarig is.
Wat zijn de mogelijkheden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 jan 2008 22:27

Nog nooit in praktijk gezien.

Een poging?
Aangezien U vrij mag beschikken over de 1/2 van uw nalatenschap, maakt u een testament waarmee u het vruchtgebruik van dat huis legateert aan uw broer (bij zijn vooroverlijden aan uw ouders of aan de langstlevende) tot aan de meerderjarigheid van uw kind. Dat zal niet groter zijn dan de helft.

Wilt U uw kind niets afnemen: legateer dan het vruchtgebruik voor die duur aan uw broer op last van het betalen aan uw kind van een bepaald jaarlijks bedrag (schat dat op 9/12den van de jaarlijkse huurprijs). Let op: het legaat moet groter zijn dan de last.

Maar zoals gezegd: 't is een poging.

j.demoor

#3 , 23 jan 2008 12:08

“Art.745octies.§ 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad...”(Burgerlijk Wetboek).

Zelfs indien uw samenwoning WETTELIJK was dan nog ga ik ervan uit dat ze ook wettelijk beëindigd werd,zodat die ex-partner geen enkele aanspraak kan maken op uw nalatenschap.

Bij uw overlijden wordt uw kind volle eigenaar van uw hele nalatenschap,doch geldt : “Art.375...of indien een van beiden overleden of...is...oefent de andere dat gezag alleen uit.”(B.W.).
In dat geval zal uw ex-partner,ouder van uw kind,het GEZAG er alleen over uitoefenen,zolang het minderjarig is.

Indien u bij testament het tijdelijk gebruik van uw woning toekent aan uw broer of ouders dan ‘onterft’ u uw kind voor die periode en dient dit gebruik beperkt tot uw beschikbaar deel,zijnde de helft van uw nalatenschap indien u bij overlijden één kind hebt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

wanton

#4 , 23 jan 2008 14:55

Indien U met dergelijke gedachten of vrees zit , raad ik U aan een testament met restlegaat op te maken.
Waarom? We veronderstellen dan wel één en ander op de meest negatieve wijze. U komt te overlijden en uw kind overlijdt ook vooraleer die zelf nakomelingen heeft. In dat geval gaat de helft van hetgeen uw kind van U heeft geërfd naar de vader , ook al heeft U daar geen relatie meer mee. Het blijft de vader van uw kind.
U bepaalt ' via het restlegaat' wat er met de erfenis van uw kind dan mag gebeuren. Daardoor belet U dat uw ex-partner onrechtstreeks van U kan erven.
Bespreek dit eens met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”