huurwaarborg na overlijden geblokkeerd

ikzouhetnietweten
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

huurwaarborg na overlijden geblokkeerd

#1 , 09 apr 2017 18:29

Hallo,

Na het overlijden van mijn vader leefde mijn moeder ca 35 jaar wettelijk samen met een nieuwe partner. Ze huurden samen een sociaal appartement in 2840 Terhagen (Rumst). Haar nieuwe partner is enkele jaren geleden ook overleden en moeder bleef alleen achter in de woning. Sinds enkele maanden is moeder nu in een rusthuis. De woning werd opgezegd en de verhuurmaatschappij (Goed wonen Rupelstreek) gaf de huurwaarborg van 745,69 euro vrij. Dit bedrag staat op een geblokkeerde huurwaarborgrekening bij BNP-FORTIS te Boom.
De bank moet nu een nalatenschapdossier opmaken voor de helft van huurwaarborg voor de erfgenamen haar overleden partner, zijnde 372,85 euro. De bank heeft nodig : een akte van overlijden en een akte van erfopvolging van haar overleden partner ( dit kan enkel opgevraagd worden door zijn wettelijke erfgenamen ). Hij had geen kinderen en er zijn ook geen broers en zussen meer in leven. Er zijn enkel nog 8 neven en nichten. Zij vinden het niet de moeite om voor 46,60 euro per persoon (- 70% erfbelasting ?) al die rompslomp en kosten te doen.
Besluit: moeder kan niet aan haar deel van 372,85 euro. Volgens de bank zijn er veel van die slapende dossiers.
Welke mogelijkheden zijn er, rekening houdende dat de kosten in verhouding moeten staan met de baten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 09 apr 2017 18:50

Volgens mij naar vrederechter gaan.
Moeder kan mits voorlegging van de nodige documenten een vonnis krijgen zodat haar helft wordt vrijgegeven.
De helft van haar nieuwe partner valt dan toe aan de staat.

Was er een huwelijk of een wettig samenwonen tss uw moeder en de nieuwe partner? zo niet denkt ik dat bovenstaande werkwijze voldoende moet zijn.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”