Openstaande rekeningen van een overleden alleenstaande ? Gedeeltelijke vrijgave bankrekening ?

duivenliefhebber
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

Openstaande rekeningen van een overleden alleenstaande ? Gedeeltelijke vrijgave bankrekening ?

#1 , 07 apr 2017 18:25

Een alleenwonende kinderloze hoogbejaarde weduwnaar is al lange tijd gehospitaliseerd en is nu helaas terminaal. Ondertussen zijn er reeds tal van betalingsherinneringen en facturen in zijn brievenbus geland in verband met water, gas, elektriciteit, autoverzekering, brandverzekering, ziekenhuisfacturen, verpleegnota's, enz..... Hij wilde echter nooit overschrijvingsopdrachten ondertekenen en niemand van de neven en nichten beschikt over een bankvolmacht om zijn financiële zaken te regelen.

Naar hij beweert, zou er een notarieel testament zijn waar een viertal familieleden in vermeld staan als erfgenamen.

Kunnen of zullen de banken bij zijn overlijden snel een bepaald bedrag "gedeeltelijk" vrijmaken om die erfgenamen toe te laten al die openstaande facturen en rekeningen, alsook de begrafeniskosten te betalen, dit vooral ter voorkoming van onder andere hoog oplopende nalatigheidsinteresten en aanmaningskosten ?

Hebben de forumleden weet hoe zo'n toestanden na het overlijden het best kunnen worden opgelost ?

Alle praktische info is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 apr 2017 20:09

De bank moet steeds een som van 5.000 € betalen voor het regelen van dergelijke facturen.

duivenliefhebber
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2017 21:17

Da's een interessant lichtpunt in de administratieve banktunnel.

Ik dacht dat alleen de langstlevende echtgenote een gering bedrag kon bekomen om dergelijke uitgaven zo snel mogelijk te vereffenen.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 07 apr 2017 21:38

Op verzoek van de instrumenterende notaris of van de rechthebbenden (erfgenamen, algemene legatarissen, …) kan een bank, zonder dat de fiscale en sociale administraties de artikelen 157 tot 163 van de programmawet van 29 maart 2012 of de artikelen 20 tot 22 en 35 van de programmawet van 22 juni 2012 zullen inroepen, overgaan tot het betalen van een aantal "gewone" schulden, te weten:
de bevoorrechte schulden bedoeld in artikel 19, eerste lid, 2° en 3° van de hypotheekwet, onverminderd de voorrechten op grond van andere wettelijke bepalingen;
in het kader van de erfopvolgingsakten en -attesten worden de rouwmaaltijden en de concessies geacht deel uit te maken van de begrafeniskosten;
de volgende kosten betreffende de laatste woonplaats van de overledene: facturen voor levering van water, elektriciteit, stookolie, gas, brandverzekering, huur of betaling van een termijn van een hypothecair krediet (volgens het betalingsplan van kracht bij het overlijden), met een vervaldag binnen de volgende termijn: de laatste drie maanden voor het overlijden en de eerste zes maanden na het overlijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 07 apr 2017 22:59

Die 5000 € ter beschikken stellen gebeurt idd enkel to. de langstlevende partner. Nooit to. de kinderen of anderen. Misschien dat de bank de ziekenhuisrekeningen wil regelen. DE kosten zullen zo vlug mogelijk na het te verwachten overlijden moeten betaald worden. Geduld!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sara_1987
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jul 2017 14:20

Ik zit met een gelijkaardig probleem alleen hebben de gekende erfgenamen verworpen. Er zijn net genoeg gelden om de schulden te betalen maar niet genoeg om een curator zinvol te maken. De bank weigert de facturen te betalen als ik ze verstuur want ik ben geen erfgenaam...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”