Aanslepende erfenis vader in Spanje

SofieDePauw
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aanslepende erfenis vader in Spanje

#1 , 05 apr 2017 14:46

Beste forumleden,

Op 26 maat 2016 is mijn vader in Spanje overleden. Hij was nog steeds Belg van nationaliteit, maar woonde sinds een 3-tal jaren in Spanje, dus in Spanje residentieel.
Vandaag 5 april 2017, dus meer dan 1 jaar na zijn overlijden sta ik als enige erfgenaam amper een stap verder. Mijn ouders zijn reeds jaren geleden gescheiden, vader is nooit hertrouwd en ik ben enig kind.
Zijn nalatenschap betreft een paar roerende goederen in Spanje en een paar bankrekeningen in België.
In de eerste plaats wil ik zijn Belgische bankrekeningen deblokkeren en daar heb ik, volgens de info die ik reeds inwon, een Europese Erfrecht Verklaring voor nodig. Helaas kan de Spaanse advocaat waarmee ik samenwerk, deze niet verkrijgen. Omdat: 1. Vader geen Belgisch rijksburger meer was, dus de Belgische Dienst Registratie werkt niet mee + een Belgische notaris kan ook niets voor mij betekenen, 2. Vader had niet de Spaanse nationaliteit, maar was Spaans resident, 3. Vader had geen testament opgemaakt.
Nu is mijn dringende vraag: wat kan er voor een doorbraak zorgen zodat ik toch een Europese Erfrecht Verklaring bekom?

Vriendelijk bedankt voor alle info,

Sofie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 05 apr 2017 14:50

Alles moet via "Spanje" worden geregeld omdat de Spaanse wetgeving van toepassing is.
Het is dus Spanje die u alle verklarigen die nodig zouden zijn moet afleveren.
Vraag uw Spaanse advocaat waaron het afwikkelen van de erfenis zoveel problemen meebrengt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 06 apr 2017 01:53

Mogelijk een slechte advocaat? Hoe heb je die gevonden?

Reclame

SofieDePauw
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2017 13:26

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn Spaanse bemiddelaar in de erfeniskwestie heeft de Spaanse advocaat aangesteld.
Ondertussen sta ik nog steeds geen stap verder. Integendeel: onlangs liet de Spaanse advocaat mij weten dat de Spaanse notaris mij geen Europese Verklaring van Erfrecht kan afleveren omdat mijn vader op het moment van overlijden nog geen 5 jaar was ingeschreven in het Spaanse bevolkingsregister. En dat enkel de Belgische notaris mij de Europese Verklaring van Erfrecht kan afleveren. Dit lijkt mij onwaarschijnlijk en mijn mening werd me ook bevestigd door verschillende Belgische notarissen en door de Kamer der Notarissen van Oost-Vlaanderen: het betreft een Spaanse nalatenschap en zodoende moét de Spaanse notaris de nalatenschap regelen. Ondertussen zocht ik contact met de Europese ombudsman om in deze kwestie te bemiddelen, maar ik weet niet of deze bevoegd is? Kunnen jullie me andere kanalen adviseren om meer schot in de zaak te krijgen?

Met vriendelijke groet,

Sofie

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mei 2017 21:42

Kun je niet een andere Spaanse notaris inschakelen?

De Spaanse notaris is bevoegd om een Europese erfrechtverklaring op te maken op grond van artikel 64 Erfrechtverordening, die verwijst naar o.a. de algemene bevoegdheid in art. 4 Erfrechtverordening.

Zodra de overledene zijn 'gewone verblijfplaats' in Spanje heeft, is de Spaanse notaris bevoegd (art. 4). De gewone verblijfplaats is waar de overledene het centrum van zijn belangen heeft. Als je vader in Spanje reeds drie jaar gedomicilieerd was, daar zijn post ontving, sliep, at en leefde, dan is het duidelijk dat Spanje zijn gewone verblijfplaats is.

Dat je vader nog geen 5 jaar in Spanje woont, is van geen tel. Dat wordt nergens vereist in de Erfrechtverordening. De argumentatie van de Spaanse notaris is niet correct. Volgens mij moet hij eens een studiedag over deze materie volgen.

Een overzicht van notarissen in Spanje kan je vinden via deze link: http://www.notaries-directory.eu/

Je kan je taal instellen: Nederlands.

Dit zijn alle notariaten in Spanje waar de notaris heeft aangegeven dat ze er minstens iemand op kantoor Nederlands kan:

Don Jaime Cuesta López Sueca Valencia +34 961700588 Frans, Spaans, engels, nederlands Spaans
Don José Javier Escolano Navarro Murcia Murcia +34 968354227 Spaans, engels, nederlands Spaans
Don Juan Ramón Furrasola González Ceuta Ceuta +34 956518335 Italiaans, Spaans, nederlands Spaans
Doña María Cristina García Lamarca Manresa Barcelona +34 938748950 Frans, Spaans, engels, nederlands Spaans
Don José Miguel de Lamo Iglesias Calpe/Calp Alicante +34 965830816 Duits, Frans, Spaans, engels, nederlands Spaans
Don Antonio Enrique Magraner Duart Benidorm Alicante +34 965861012 Duits, Frans, Italiaans, Spaans, engels, Spaans
Don Juan Antonio Martín Carvajal Benidorm Alicante +34 965856251 Duits, Frans, Spaans, engels, nederlands Spaans
Don José Antonio Pérez Ramos Benidorm Alicante +34 965854204 Duits, Frans, Italiaans, Spaans, engels, Spaans
Doña María José Quesada Callejón Benidorm Alicante +34 965851679 Frans, Italiaans, Portugees, Spaans, Spaans
Doña Laura Riesgo Fernández Benidorm Alicante +34 966808666 Duits, Frans, Spaans, engels, nederlands Spaans

Zoals je ziet, zijn er een aantal in Benidorm, een effect van onze gepensioneerde émigrés. Je zou kunnen bellen naar die kantoren en je geval kort uitleggen en of ze je kunnen helpen. Vervolgens zal je een mail moeten sturen met heel je verhaal zodat ze het kunnen bestuderen.

Hopelijk kun je daarmee vooruit.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”