Vordering tot verkoop gezamelijke woning bij sterven van moeder (erfgenaam)

toonevdb
Topic Starter
Berichten: 3

Vordering tot verkoop gezamelijke woning bij sterven van moeder (erfgenaam)

#1 , 29 mar 2017 17:04

Beste,

Ik had graag wat advies ingewonnen over de volgende situatie.
Mijn moeder is recent gestorven en had een vordering/contract ten opzichte van mijn vader om de gezamelijke woning te verkopen (na lange tijd met advocaten). Het huis is meer dan 10j geleden aangekocht en al meer dan 5j kwamen ze niet overeen over de verdeling. Ze zijn een kleine 15j uit elkaar en niet getrouwd geweest. Nooit heeft mijn vader willen meewerken en bijgevolg is mijn moeder uiteindelijk arm gestorven. Iets dat ik hem nooit zal kunnen vergeven, ze vroeg heel weinig ten opzichte van de waarde en hij wist dat ze kanker had de laatste 6 maanden. Heeft niks veranderd aan de zaak. Nu heb ik bij het doornemen van haar papieren, de volgens mij meest recente vordering gevonden. Daarin komen ze overeen dat mijn vader mijn moeder uitbetaalt en hij de volle eigendom krijgt. Gezien mijn ma palliatief was en wist dat ze ging sterven heeft ze nog geprobeerd om het definitief in orde te krijgen zodat ik, mijn vriendin en haar kleindochter er zouden kunnen van genieten in haar plaats.

Nu is er in die vordering een opschortende voorwaarde dat mijn vader een lening moet verkrijgen binnen de 3 maanden (vnf 11 okt 2016).
Volgens mij heeft die die niet verkregen (of gewoon niks/te weinig gedaan). Nu het meeste van de hypothecaire lening is afbetaald en mijn ma
haar advocaat vindt het ook raar dat hij geen lening zou krijgen (gezien het relatief laag bedrag). Ik vermoed dat er geëist kan worden dat mijn vader een aantal weigeringen van banken voorlegt? (was zo bij de aankoop van mijn woning, gelijkaardige opschortende voorwaarde)
Misschien zijn er andere stappen mogelijk? Aantonen dat hij niet wil meewerken?

Indien hij kan beroepen op die opschortende voorwaarde, bevind ik mij waarschijnlijk in een slechtere situatie. Net even gelezen online (ben geen expert) dat hij als langstlevende nooit gedwongen kan worden tot de verkoop. Ik vermoed dat hij dan het volle vruchtgebruik heeft en ik voor de helft naakte eigenaar. Met andere woorden, mijn vader kan doen met het huis wat hij wil zolang hij er woont. Of zie ik dat mis? (in extreem geval zelf verhuren en mij laten opdraaien voor evt schade) Kan ik bepaalde stappen ondernemen?

Ik heb ook gebeld naar de advocaat van mijn ma. Ik heb er volgende woensdag een afspraak mee om het dossier te overlopen maar had graag wat informatie ingewonnen eerst. Vandaar mijn vraag hier. Alle advies is welkom.

Groeten,
A

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 mar 2017 17:35

Het huis was van beiden.
Niet gehuwd.
Niet wettelijk samenwonend.
Niet feitelijk samenwonend.
Geen testament e.d.


Dan komt er geen (levenslang) vruchtgebruik aan te pas volgens mij.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

toonevdb
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 29 mar 2017 18:33

Het huis was van beiden.
Niet gehuwd.
Niet wettelijk samenwonend.
Niet feitelijk samenwonend.
Geen testament e.d.


Dan komt er geen (levenslang) vruchtgebruik aan te pas volgens mij.
Hey, danku voor uw bericht. Inderdaad daar zag ik het mis met dat ik veel las over de langstlevende. Maar ze moesten daarvoor gehuwd of samenwonend zijn idd. Blij dat ik dat zeker weet nu.

Ik vermoed als de opschortende voorwaarde geldt, ik zal moeten onderhandelen met mijn vader. Nuja dan sta ik sterker dan hem vermoedelijk gezien ik altijd kan overgaan tot openbare verkoop. Hopelijk gebruikt hij zijn verstand.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”