Begrafenis kosten / erfenis weigeren

Pablo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Begrafenis kosten / erfenis weigeren

#1 , 29 mar 2017 07:06

Hallo,

Gisteren is mijn vader overleden met wie ik al jaren geen contact heb. Ik ben enige zoon. Nu is mijn vraag wie moet de begrafenis betalen? Hij heeft voldoende geld op zijn rekening om de begrafenis betalen, de bon van de begrafenis is getekend door een vriendin van mijn vader. Ikzelf ga de erfenis weigeren. Gaat de bank zomaar de begrafenis betalen? Begrafeniskosten zijn toch een bevoorrechte schuld die de bank altijd moet betalen als de gelden er zijn, niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pablo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mar 2017 09:46

Hallo,

Gisteren is mijn vader overleden met wie ik al jaren geen contact heb. Ik ben enige zoon. Nu is mijn vraag wie moet de begrafenis betalen? Hij heeft voldoende geld op zijn rekening om de begrafenis betalen, de bon van de begrafenis is getekend door een vriendin van mijn vader ( gescheiden) Ikzelf ga de erfenis weigeren. Gaat de bank zomaar de begrafenis betalen? Begrafeniskosten zijn toch een bevoorrechte schuld die de bank altijd moet betalen als de gelden er zijn, niet?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 29 mar 2017 11:49

Jazeker. de begrafeniskosten worden in eerste instantie betaald met de tegoeden van de overledene. Ondanks het feit dat zijn rekeningen geblokkeerd zijn, mag de bank die facturen betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Pablo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mar 2017 11:54

Ok. Te hopen dat de bank niet moeilijk doet dan als de factuur zal worden binnengebracht.

willyboy
Berichten: 897

#5 , 29 mar 2017 17:36

het betalen van begrafeniskosten is niet afhankelijk van het al dan niet aanvaarden van de nalatenschap. Ook de erfgenaam die een nalatenschap verwerpt, kan worden verplicht bij te dragen in de begrafeniskosten. Indien u zelf een contract met de begrafenisondernemer hebt afgesloten bent u contractueel verbonden, zelfs als u de nalatenschap verwerpt.

Pablo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2017 17:55

Ik heb zelf het contract niet afgesloten ( werd afgesloten door een vriendin van vader die veel voor hem regelde)en er staat voldoende geld op de rekening van de overledene. Denk dus niet dat ik ergens voor moet opdraaien..?

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 30 mar 2017 11:28

“Art.205. De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die behoeftig zijn.”(Burgerlijk Wetboek)

‘Het recht op levensonderhoud dat vastgelegd is in art.205 B.W. berust op de familiale solidariteit en is onlosmakelijk verbonden met de onderhoudsgerechtigde en hij alleen kan een vordering instellen tot vrijwaring van dat recht. Het bestreden vonnis, dat vaststelt dat de eiseres(=hospitaal) op grond van die bepaling tegen de verweerders haar vordering instelt tot terugbetaling van de geneeskundige verzorging die aan hun overleden vader werd verstrekt, verklaart derhalve naar recht het hoger beroep niet-gegrond dat zij had ingesteld tegen de beslissing van de eerste rechter die genoemde vordering ten dele had afgewezen. Het Hof verwerpt het cassatieberoep‘(Cass. 20 SEPTEMBER 2013 C.12.0479.F.,Goegebuer,M.,In memoriam,T.Fam.20 september 2015,209-217).

Vader was niet behoeftig, zodat de bank waarbij hij voldoende gelden had de begrafeniskosten moet betalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Pablo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mar 2017 12:42

Bedankt voor de antwoorden! De vraag is nu natuurlijk hoe maak ik de bank duidelijk dat die factuur betaald moet worden zonder dat ik enige vorm van teken vertoon dat ik de erfenis aanvaard? Ik heb enkel een attest van overlijden en bewijs van griffie dat ik de erfenis verworpen heb.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 30 mar 2017 12:49

Door uw verwerping is het nu de volgende in de rij die erfgenaam wordt (uw kinderen, broers, zusters, ooms, tantes, neven, nichten,....).
Die zal de begrafenis met de erfenisgelden moeten betalen.

De begrafenisondernemer zal zijn factuur naar de opdrachtgever sturen.
De opdrachtgever zal dus moeten betalen (en bij erfgenamen terugvorderen) of ervoor zorgen dat de erfgenamen
rechtstreeks betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 30 mar 2017 20:11

Indien er voldoende tegoeden zijn, moet de bank de begrafenis betalen als één van de erfgenamen daar om verzoekt.
4Kopie factuur en attest van overlijden moeten volstaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Pablo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 mar 2017 20:29

Geld staat er zeker genoeg op de rekening. De vriendin zal de factuur en attest van overlijden binnen brengen . Ze is wel geen erfgenaam...

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 31 mar 2017 12:34

Doet gij het dan. Iemands begrafenis organiseren is iets anders dan de erfenis aanvaarden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”