Afstand doen van schenking

Shannon0802
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Afstand doen van schenking

#1 , 28 mar 2017 14:22

Beste,

In 2008 hebben mijn vader en ik het ouderlijke huis verkocht na overlijden van mijn moeder. Ik heb mijn moeders deel (44.000 euro) destijds in het nieuwe appartement van mijn vader gestoken om hem financieel te helpen. Ik ben 4/10 mede eigenaar van het appartement. Dit staat zo ook in de akte. Mijn vader woont in dit appartement.
Ikzelf huur sinds 2009 een sociale woning met mijn 2 minderjarige dochters. Nu kreeg ik gisteren een brief van de huisvestingsmaatschappij dat ik een jaar tijd krijg om mijn gedeeltelijke eigendom van de hand te doen want anders moet ik binnen een jaar uit mijn huisje met 6 maanden opzeg.
Ik kan mijn deel ook niet schenken aan mijn kinderen omdat die ook 'mede huurder' zijn van de woning. het blijkt te gaan om een nieuwe wet...
Wat zijn mijn opties hier ? Kan ik mijn deel schenken aan mijn vader ? Wat bedoelen ze met uit de onverdeeldheid treden ? Wat is de goedkoopste oplossing hier...ik ben echt ten einde raad....
Mijn vader kan me niet uitkopen...daar heeft hij de centjes niet voor...en het appartement verkopen is ook geen optie...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 mar 2017 15:47

Als je het aan uw vader schenkt zal je schenkingsrechten moeten betalen, en bij zijn overlijden nog eens successierechten, die je waarschijnlijk al betaald hebt na het overlijden van uw moeder. Dus vadertje staat is 3 keer gelukkig. :(

Shannon0802
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2017 16:09

Ja dat begrijp ik wel...maar ik sta met mijn rug tegen de muur op dit moment....en ik zie niet echt een andere optie....

Reclame

Shannon0802
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2017 16:53

kan ik een 'symbolische verkoop' doen aan mijn vader ? Zodat mijn naam van de akte kan gehaald worden ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mar 2017 16:57

Ga eens praten met een notaris (Misschien dezelfde dan deze die de akte van het appartement geschreven heeft) en leg uw situatie uit. De notaris zal je waarschijnlijk alle mogelijkheden die je hebt, haarfijn kunnen uitleggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mar 2017 19:35

Een 'symbolische verkoop' mag niet. Dat zou fiscale veinzing zijn. Overigens, fiscaal zou dit nadelig zijn omdat het verkooprecht duurder is dan het schenkingsrecht.

Het beste in jouw situatie is dat je jouw 4/10 schenkt aan je vader. Het is de omgekeerde wereld: de jongere generatie die schenkt aan de oudere. Maar jouw geval is behoorlijk extreem dus moet het maar zo.

Zolang de totale waarde van het appartement minder dan 375.000 euro is, zit je aan het laagste tarief. Je moet dan 3% betalen op 4/10 van de waarde van het appartement.
Stel bv. dat het appartement 250.000 euro waard is. Jouw deel is 100.000 euro waard. Je schenkt dit en moet 3.000 euro schenkingsrechten betalen, plus de kosten van de notariële akte.

In de akte moet een conventioneel beding van terugkeer bedongen worden dat uitwerking heeft als de begiftigde (je vader) overlijdt, ook al heeft hij afstammelingen in leven. Het is heel belangrijk dat dit zo geformuleerd wordt anders zal de schenking niet ontbonden worden omdat jij nog - hopelijk - in leven bent bij het overlijden van je vader.
Het grote voordeel hiervan is dat, wanneer je vader sterft, je gratis jouw 4/10 terugkrijgt zonder dat je successierechten moet betalen.

Bovendien mag dit conventioneel beding van terugkeer sinds vorig jaar niet langer optioneel bedongen worden, anders heft de fiscus 10% verkooprecht. De optie moet dus uit het contract.

Dit is de beste oplossing die ik voor jou zie.

Shannon0802
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mar 2017 20:44

Hartelijk dank voor het antwoord. Wat als ik naakte eigenaar blijf en vruchtgebruik schenk aan mijn vader...blijkbaar zou ik wel 'naakte' eigenaar mogen blijven....is dat voordeliger dan 4/10 schenken aan mijn vader ?

Alvast bedankt voor de info.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 mar 2017 21:48

Dat zou minder kosten. Je moet slechts schenkingsrechten betalen op de waarde van het vruchtgebruik (berekend volgens een coëfficiënt en de jaarlijkse huurwaarde). Sowieso zal dat maar een fractie zijn van de waarde van de volle eigendom.

Shannon0802
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 mar 2017 09:45

Ok hartelijk dank. Ik ga het met de notaris bespreken.

Shannon0802
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 jul 2017 08:03

Ondertussen info ingewonnen bij een paar notarissen....de prijzen liggen echter enorm uit elkaar...de ene vraag 2800 euro de andere 1900 euro en nog een andere 1650 euro...kan er zo een groot verschil opzitten als je vruchtgebruik wil schenken en naakte eigenaar wenst te blijven.
Kan iemand me de berekening uitleggen dat ik er eventueel wat meer zicht in heb ?
Ikzelf schenk het vruchtgebruik aan mijn vader, wordt het schenken dan berekend op mijn leeftijd of op mijn vaders leeftijd ? De ene notaris berekent het op mijn leeftijd de andere op mijn vaders ? Begrijp het allemaal niet goed....
Ik wil gewoon dat het goed afgehandeld wordt.....
Alvast bedankt.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jul 2017 12:26

Wat is het detail van deze kosten (opgesplitst in ereloon, registratierechten en overige aktekosten)?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”