Verplicht onderhoudsgeld tov ouders

Dapa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verplicht onderhoudsgeld tov ouders

#1 , 22 mar 2017 21:42

Mijn ouders hebben geen contact meer met mij en mijn grootouders. Deze laatste hebben verschillende jaren geleden hun bezittingen/geld verdeeld onder mij en hun zoon. Hun dochter hebben ze niets gegeven.
De geschonken centen dienen om bij te dragen in de rusthuiskosten.
Mijn vraag is nu: Is mijn moeder wettelijk verplicht om elke maand bij te dragen in de onderhoudskosten ? Tot op heden,sinds meer dan 5 jaar, heeft ze geen nog geen enkele cent bijgelegd in de rusthuiskosten.
Volgend vrienden zouden wij (kleinzoon)verplicht blijven om maandelijks te blijven betalen aangezien de schenking notarieel is vastgelegd.
Mijn grootmoeder is juist overleden en zij (mijn moeder)gaat natuurlijk haar deel opeisen. Dit terwijl ze al meer dan 15 jaar geen contact meer heeft met mij en haar ouders.
Geld innen zonder zelf een cent er in te steken?

Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 mar 2017 22:31

Vreemde situatie.
Geld weggeven , om rusthuis te betalen. Maar één van de wettelijke erfgenamen uitsluiten.
Eigenlijk moesten jij en je oom verplicht worden alle kosten te betalen. Ge hebt er geld voor gekregen. Het is niet meer dan normaal, ondanks de slechte relatie, dat uw moeder haar deel opvraagt. Ik wens je veel moed om dat op te lossen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 22 mar 2017 23:02

Schenking is die al meer dan drie jaar geleden?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 23 mar 2017 11:09

Is niet van belang Franciscus, ze is notarieel vastgelegd. Dat betekent dat er schenkingsrechten zijn betaald.
Groter probleem is dat een reservataire erfgenaam is onterfd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Dapa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mar 2017 16:30

Beste,
Eerlijk gezegd, vind ik het antwoord van Wanton zeer bedroevend.
Ik vind de reactie nogal aan de griffe kant.
1) wij betalen al jaren de rusthuiskosten
2) u kent de reden van schenking niet.
3) we spreken hier niet echt van een schenking maar een behering. Wij beheren het geld. Maar dit staat niet op onze naam. Het staat op mijn grootvaders naam. Ik zou dit ook niet anders willen.

Het gaat mij er vooral om dat mijn moeder nog nooit heeft bijgedragen maar er wel staat om geld te incasseren . Ze heeft haar ouders al 13 jaar niet meer gezien. En dat was haar keuze !

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 27 mar 2017 17:51

Nochtans is het antwoord van Wanton voor 100 percent correct!
Zij die een schenking hebben gekregen moeten instaan voor bijdrage in rusthuiskosten. U schrijft zelf dat de schenking daarvoor diende.
Uw moeder heeft niets gekregen, dat ze dan niet bijdraagt in die kosten is niet
verrassend.

"Deze laatste hebben verschillende jaren geleden hun bezittingen/geld verdeeld onder mij en hun zoon. Hun dochter hebben ze niets gegeven."

Duidelijker kan niet......
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mar 2017 19:04

De casus bevat tegenstrijdige elementen. Het zou een notariële schenking zijn, maar het geld staat nog steeds op naam van grootvader. Hoe kan dit? Wordt niet bedoeld dat het een schenking met voorbehoud van vruchtgebruik is? Wat wordt bedoeld met 'behering'? Een loutere volmacht op de rekeningen? Dit kan niet want het zou om een notariële schenking gaan...

Stel nu dat het effectief om een schenking van gelden aan jou en je oom gaat, dan zitten we in de volgende situatie:

- eerst en vooral moet je goed de schenkingsakte erop nalezen welke lasten erin opgenomen zijn. Het kan zijn dat de notaris een 'last van verschaffen van levensonderhoud' heeft opgenomen. Bv. elke maand een vast bedrag storten. Ik werk meestal met de verplichting dat de begiftigden de rusthuisfacturen en dergelijke moeten betalen op eerste verzoek van de schenker. Heb je dit gecontroleerd?

- ten tweede is het zo dat de schenker de schenking kan herroepen wegens 'ondankbaarheid'. Ondankbaarheid is o.a. de weigering om 'levensonderhoud te verschaffen' aan de schenker (art. 955 Burgerlijk Wetboek). Dit is geen echte onderhoudsverplichting. Als jij weigert om te betalen, kan je niet gedwongen worden. De schenker kan wel overgaan tot ontbinding van de schenking en dan moet je het geschonkene teruggeven.

- ten derde stelt zich de belangrijke vraag: moet de schenker eerst jou en je oom aanspreken omdat jullie een schenking hebben gekregen of moet hij eerst zijn wettelijke onderhoudsplichtigen (art. 203-207 Burgerlijk Wetboek) aanspreken? Dit zijn je moeder en je oom (weeral), maar jij niet. Immers, zij sluiten als dichtere verwanten jou uit als onderhoudsplichtige (Cass. 16 maart 1995).
Het antwoord hierop is betwist in de rechtsleer. De meeste juristen zeggen: ja, eerst de wettelijke onderhoudsplichtigen aanspreken. De principiële onherroepelijkheid van de schenking primeert. De schenker is niet behoeftig als hij nog wettelijke onderhoudsplichtigen kan aanspreken (zie R. BARBAIX, "Art. 955 BW", in X, Comm.erf., Kluwer, z.d. Deze auteur meent dat dit niet correct is en dat eerst de begiftigden moeten aangesproken worden. Ik volg haar mening).


Zoals je ziet, is het antwoord complex. Jouw moeder moet maar alimentatie betalen aan je grootouders als deze 'behoeftig' zijn in de zin van de wet. Dat vergt al een hele analyse.
Als ze niet eens behoeftig waren, dan was je moeder niet verplicht om te betalen.
Bovendien, zelfs al waren ze behoeftig, dan kan er gediscussieerd worden over wie eerst moet betalen. Je moeder heeft nog niets gekregen en - als ze zou moeten betalen - zou ze haar nettoaandeel in de erfenis zien verminderen ten opzichte van de andere erfgenamen. Dat tast haar voorbehouden deel economisch aan.

En ja, ook al praat je 15 jaar lang niet met je ouders, toch heb je recht op je voorbehouden deel. Zo zit de wet in ons land in elkaar.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 28 mar 2017 09:22

Eerlijk gezegd, vind ik het antwoord van Wanton zeer bedroevend.

Zo iets heb ik nog enkele keren gehoord, maar gewoonlijk was dat omdat mijn antwoord de vraagsteller geen gelijk gaf of niet naar zijn zin was.
Dus nu weer niet. Maar er zijn idd tegenstrijdigheden in dit verhaal. De geschonken gelden dienen om de rusthuiskosten te betalen. OK , maar men hoopt dat dat niet zo lang duurt. Dus nu vragen dat de dochter mee betaalt, is onredelijk. Dat zij een verklaring vraagt en eventueel haar deel opeist is normaal. Nog dit : weet dat geen enkel OCMW de lasten draagt van rusthuiskosten van iemand die zijn geld heeft weggegeven. Dat is 'vrijwillige verarming.'
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”