Minderjarig kind in gezin overleden

nessnaj
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Minderjarig kind in gezin overleden

#1 , 22 mar 2017 00:45

Recent is mijn minderjarige dochter overleden aan de gevolgen van kanker. Zij maakte deel uit van een 'eenvoudig' gezin: vader (mezelf), moeder en (minderjarige) broer. Wij zijn getrouwd en niet eerder getrouwd geweest in een eerdere relatie. Zowel onze overleden dochter als zoon zijn geboren door tussenkomst van ons ;-).

Er is nooit een testament opgesteld voor mijn dochter, dus de wettelijke regeling voor erving is van toepassing: 1/4 voor vader, 1/4 voor moeder en 1/2 voor broertje.

We spreken echter over een totaal spaarsaldo op de bank van ongeveer 400 euro, niet eens voldoende om aanvullende kosten van de uitvaart te dekken, dus in de praktijk erven wij niets.

Na overlijden hebben wij haar spaargeld (als wettelijke vertegenwoordiger gemandateerd) overgeboekt naar een van onze eigen rekeningen, zodat we een nul-saldo zouden hebben bij het opheffen van de rekening. Bij de bank kregen we echter te horen dat we een attest van erfopvolging nodig hadden om de rekening daadwerkelijk te kunnen opheffen. Na overleg met het registratiekantoor kregen we echter te horen dat vanwege het feit dat haar broertje minderjarig is, een attest niet afgegeven kan worden, maar dat we via een notaris een akte van erfopvolging moeten aanvragen.

Nu zit ik met de volgende vraag aangezien haar nalatenschap (400 euro) niet in verhouding staat tot de kosten bij de notaris, om dan maar helemaal geen akte van erfopvolging aan te vragen. Concreet betekent dit dat ik hiermee haar bankrekening niet kan opzeggen, maar eerlijk gezegd heb ik daar, geloof ik, niet veel last van. Zie ik hiermee iets over het hoofd?

Aanvullend heb ik de vraag: aangezien ik als wettelijk vertegenwoordiger van haar weet dat er nooit een testament is opgesteld, dus (1) de wettelijke regeling van toepassing is en daarmee de nalatenschap volledig binnen ons huidige gezin valt, (2) haar (financiele) nalatenschap in het niet valt bij de aftrekbare kosten voor de uitvaart (wat mij in het algemeen niet vreemd lijkt bij het overlijden van een minderjarig kind) dus concreet niets te erven valt door de erfgenamen, lijkt mij een gang naar de notaris en alle daaraan verbonden kosten volledig overtrokken. Is hier een alternatieve oplossing voor?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoord, want ik kon niets terug vinden hierover op dit forum of elders op internet...

Groeten,

Een droevige pappa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 mar 2017 09:46

Oprechte deelneming met dit verlies.
Begrafeniskosten worden in eerste instantie betaald met de tegoeden van de overledene. Als u een factuur voorlegt en bewijst dat u die betaald heeft, mag de bank het volledige saldo aan u uitkeren als terugbetaling. Zonder die poespas van attesten. Een beetje medewerking van de bank mag wel!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 22 mar 2017 19:32

Ook hier oprechte deelneming. Als er minderjarige kinderen "erven" is blijkbaar een akte verplicht. Recent 325€ ervoor betaalt (overleden schoonvader met huwelijkscontract) maar natuurlijk de rest van de papierwinkel zelf gedaan.

Onder voorbehoud. k Denk dat mocht ik uw situatie meemaken ik gewoon niets zou doen en wachten en wachten en wachten. Nogmaals; onder voorbehoud.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”