TESTAMENT. Gevolgen wanneer een van de erfgenamen de inkorting zou vragen ?

Pistons
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

TESTAMENT. Gevolgen wanneer een van de erfgenamen de inkorting zou vragen ?

#1 , 21 mar 2017 21:35

In een testament komen letterlijk volgende passages voor.

Teneinde na mijn overlijden discussie te vermijden verklaar ik hierbij dat elk van de kinderen..... als voorschot op erfenis, elk een schenking/gift ten belopen van...... BEF of omgerekend...... euro hebben ontvangen.... zodat elk van de kinderen gelijk bedeeld worden en verder gelijk gerechtigd blijft.
Het is dan ook mijn uitdrukkelijke wens dat bij mijn overlijden rekening houdend met de gelijk in te brengen goederen door de kinderen of hun rechtsopvolgers de resterende goederen aan de wettige erfgenamen zullen moeten toekomen elk voor een gelijk deel.
...................

" Indien één van mijn kinderen of hun rechtsopvolgers handelend ingevolge plaatsvervulling NIET met het voormelde mocht akkoord gaan en de inbreng en/of inbreng van de GIFT aan één van de andere erfgenamen mocht vragen zal diens aandeel in elk geval beperkt worden tot diens individuele reserves en zal het grootst beschikbare deel van mijn nalatenschap, , zoals dat deel zal bepaald zijn door de wetgeving van toepassing bij mijn overlijden, vooruit en BUITEN DEEL aan de andere erfgenamen toekomen aan de ANDERE erfgenamen die zich wel met mijn beschikking verzoenen en géén inbreng en/of inkorting vragen".


Kan die laatste clausule wel ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 21 mar 2017 22:03

De samenhang van de twee verklaringen rammelt.
Neen dus, want zo zou de erflater beletten dat ongelijke schenkingen niet in de erfenis kunnen worden ingebracht. Hij beweert wel dat er gelijke schenkingen hebben plaatsgevonden maar levert daarvan geen enkel bewijs. Hij doet enkel een eenzijdige verklaring.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”