kind overslaan bij erfenis

stafderijcke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

kind overslaan bij erfenis

#1 , 15 mar 2017 09:52

Er zou een nieuw ontwerp in de maak zijn (of is het er al?) dat je een kind kan 'overslaan' door opmaken van een testament.
Dwz. Ik heb een zoon die onvermogend is en ook niets mag bezitten. We zouden dan de erfenis rechtstreeks naar zijn kinderen willen laten.
Volgens dat ik heb vernomen zou dit binnenkort mogelijk zijn door wijziging in de wet hierover.
Is hier al meer rond bekend of is er al ervaring mee? Hoe concreet is dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 mar 2017 10:42

De erfenissprong bestaat al. Maar het is de erfgenaam zelf die beslist of zijn kinderen ipv hemzelf erven. Dus niet de erflater.

De ontwerpwetgeving waarnaar u verwijst zou het wel mogelijk maken om vrijer te kunnen beslissen wie wat zal erven, maar volledige onterving van een kind wordt niet voorzien.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

stafderijcke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2017 13:01

bedankt voor je reactie. Weet je of dit enkel via notaris of ook via advokaat kan geregeld worden?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 15 mar 2017 17:11

Indien een erfgenaam een erfenis weigert, niet aanvaardt of zijn akkoord geeft dat zijn kinderen erven, kunnen zijn schuldeisers zich daar tegen verzetten ten belope van hun schuldvorderingen. BW 788
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mar 2017 12:59

Een 'erfenissprong' gebeurt eigenlijk niet een door testament. Je verwijst waarschijnlijk naar de wetswijziging van een paar jaar geleden waardoor kinderen de plaats kunnen vervullen van een verwerpende erfgenaam. Dat gebeurt in de hypothese dat er geen testament is en louter de wettelijke erfopvolging van toepassing is.

Met een testament kan hetzelfde bereikt worden. De kleinkinderen worden aangesteld in het testament als legataris en nadien verzaakt het kind aan zijn vordering tot inkorting.

Beide technieken zijn geen goede oplossingen voor jouw probleem:

- Stel: je maakt geen testament, waardoor je zoon in aanmerking komt om te erven. Hij verwerpt jouw erfenis zodat de kleinkinderen erven. De schuldeisers kunnen machtiging vragen zodat jouw zoon toch de nalatenschap aanvaardt (art. 788 BW), zoals wanton zegt.

- Stel: je maakt een testament waarbij je je kleinkinderen aanstelt als algemene legatarissen. Je zoon doet niets - verwerpt dus niet, maar aanvaardt ook niet - en blijft passief. Hij heeft een erfkeuze en de mogelijkheid tot inkorting (die 30 jaar duurt). Zonder actief optreden van je zoon kunnen zijn schuldeisers niet aan de nalatenschap. Welnu, zij kunnen via de zijdelingse vordering (art. 1166 BW) de vordering tot inkorting in naam van je zoon instellen.

- Stel: je maakt een testament waarbij je je kleinkinderen aanstelt als algemene legatarissen. Je zoon tekent snel een verzaking aan zijn vordering tot inkorting. Art. 788 BW en art. 1166 BW zijn niet langer bruikbaar. Maar aangezien dit normaal met bedrieglijke benadeling van de schuldeisers gebeurt, zullen de schuldeisers toch deze verzaking nietig kunnen laten verklaren door art. 1167 BW (de 'Pauliaanse vordering'). Zo heeft het Franse Hof van Cassatie al eens geoordeeld (Cass. fr. civ. 4 februari 1992).

Alleen als je kind zou sterven vóór jou of onwaardig zou zijn om te erven, zullen zijn schuldeisers niet aan je erfenis kunnen. Maar dat is natuurlijk geen menselijke oplossing...

Het beste dat je kan doen is een testament maken ten voordele van je kleinkinderen. Dan gaat je beschikbaar deel tenminste naar je kleinkinderen en zal alleen de reserve van je zoon in beslag genomen worden door zijn schuldeisers.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 mar 2017 13:41

Ik heb een zoon die onvermogend is en ook niets mag bezitten.
Sinds wanneer bestaat er een wet dat iemand niets MAG bezitten? Je bedoelt waarschijnlijk: uw zoon heeft schulden, en u wenst niet dat het geld van uw erfenis naar de schuldeisers gaat die nog geld tegoed hebben van uw zoon? Met andere woorden: uw zoon zou met deze erfenis op zijn minst een deel van zijn verantwoordelijkheid ten opzichten van zijn schuldeisers kunnen opnemen, maar u en / of uw zoon wenst deze verantwoordelijkheid niet op te nemen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”