Geldkoffer met liggend geld in bewaring gegeven aan een vertrouwenspersoon.

De bezige bij
Topic Starter
Berichten: 135
Juridisch actief: Nee

Geldkoffer met liggend geld in bewaring gegeven aan een vertrouwenspersoon.

#1 , 11 mar 2017 08:10

Een hoogbejaard persoon (kinderloze weduwnaar) volledig helder van geest en bekwaam wordt gehospitaliseerd. Hij heeft thuis een geldkoffertje met een relatief hoog bedrag aan liggend geld. Hij heeft vier vertrouwenpersonen (familieleden/neven en nichten). Uit veiligheidsoverwegingen geeft hij aan één van die vier vertrouwenspersonen dat geldkoffertje tijdelijk in bewaring. De drie andere vertrouwenspersonen zijn hier eveneens van op de hoogte. Na de ziekenhuisopname zal dat koffertje terug uiteraard aan de hoogbejaarde nonkel meteen worden teruggegeven zodat hij het dan verder kan thuis kan bewaren.

Hoe wordt zo'n situatie het best aangepakt zodat er daar achteraf geen problemen zouden van komen met andere neven en nichten ?
Die hoogbejaarde wil geen bankkluis huren omdat hij de banken niet meer vertrouwt...

Een inventaris maken van de inhoud van dat koffertje ?
Alle nuttige tips of informatie zijn welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 11 mar 2017 08:34

geld op een geblokkeerde rekening plaatsen op naam van de bejaarde... De bejaarde kan achteraf immers beweren dat er méér in de koffer zat. Het is dénk ik, niet helemaal wettelijk hoge geldbedragen langdurig te bewaren thuis. Want strikt genomen is het dan zwart geld en kunnen er geen belastingen op betaald worden. Bovendien staat het buiten de economie, want je kan wettelijk maar aankopen cash betalen ten bedrage van 3000 euro.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2017 12:08

Ik zie geen enkel juridisch probleem om cash geld thuis te bewaren. Cash geld is niet verboden en het is niet omdat je een miljoen euro thuis bewaart dat dit zwart geld wordt. Er is hier geen enkele wettelijke basis voor.
Op het louter bezitten van cash geld is er geen belasting. De roerende voorheffing die van spaarrekeningen wordt afgehouden, is niet op het kapitaal, maar op de interesten
Het geld staat ook niet buiten de economie. Je kan het altijd later op de bank zetten - na een eventuele witwascontrole - of meerdere betalingen doen van 3.000 euro.

Een mogelijke oplossing is een onderhands contract van bewaarneming maken en dat laten tekenen door de bejaarde persoon en de bewaarnemer.

Voorbeeld (weliswaar in notariële vorm, dus nog aan te passen):

M. A ......................... (naam, voornamen, woonplaats)
M. B ......................... (naam, voornamen, woonplaats)

M. A ......................... heeft, bij onderhavige akte, verklaard van M. B ........................., op
........................., de hierna beschreven roerende goederen in bewaring te hebben gekregen :
.........................
De waarde van deze roerende goederen wordt geschat op ......................... frank/euro.
M. A ......................... verbindt zich ertoe deze te bewaren mits ervoor te zorgen als een goed
huisvader
(ofwel :) en ze terug te geven op eerste verzoek van M. B .........................
(ofwel :) en ze terug te geven op ........................., welk tijdstip door de partijen overeengekomen is (2).
M. B .........................
(ofwel :) stort terstond aan M. A ......................... een vergoeding van ......................... frank/euro voor
de inbewaarneming van deze roerende goederen (3).
(ofwel :) zal aan M. A ......................... de eerste van elke maand en voor het eerst op .........................
een som van ......................... frank/euro storten voor de inbewaarneming van deze roerende
goederen.
M. B ......................... verbindt zich ertoe aan M. A ......................... alle door hem gedane kosten die
nodig of nuttig (4) zijn voor de bewaring terug te betalen. Hij zal hem vergoeden voor alle verliezen die
M. A ......................... geleden heeft en die veroorzaakt zijn door toedoen van de bewaargeving.
Het is M. A ......................... niet toegelaten de in bewaring gegeven goederen te gebruiken (5), er
wijzigingen aan te brengen, noch, a fortiori, deze te verkopen. Deze roerende goederen zullen in geen
enkel geval aan M. A. ......................... als een zakelijke zekerheid mogen dienen tot waarborg van
een schuld van M. B ..........................
Daar M. A ......................... aangesteld werd om zijn persoonlijke hoedanigheden, zal deze geen derde
persoon mogen in de plaats stellen voor de uitoefening van zijn taak van bewaking en bewaarneming
(of : zal een derde in zijn plaats mogen stellen voor de uitoefening van deze taak).
(ofwel :) M. A ......................... zal aansprakelijk zijn voor zijn culpa levis in abstracto (6).
(ofwel :) M. A ......................... zal aansprakelijk zijn voor fouten van welke aard ook ;
(ofwel :) M. A ......................... zal slechts aansprakelijk zijn voor zijn zware (en/of opzettelijke) fout.
Hij zal ontslagen zijn van elke aansprakelijkheid betreffende zijn/haar lichte fout.
De risicolast rust op M. B. .......................... Eventuele verliezen en ontaardingen die het gevolg zijn
van het toeval zijn te zijnen laste. M. A. ......................... zal echter aansprakelijk zijn voor de verliezen
bij toeval indien hij de roerende goederen gebruikt (7) of indien hij werd aangemaand deze terug te
geven (of : M. A ......................... neemt alle toevalsfeiten op zich) (8).
De roerende goederen zullen aan M. B. ......................... moeten teruggeven worden of aan zijn
erfgena(a)m(en) (9), aan zijn vertegenwoordiger (10) of aan de curator (11), tenzij ze het voorwerp
uitmaken van beslag.
Ze zullen teruggegeven worden op de woonplaats (12) van M. B. ........................ en de vervoerkosten
zullen ten laste zijn van deze laatste (of : de vervoerkosten zullen ten laste zijn van de M. A.
........................).
M. A. ......................... zal genieten van het retentierecht en van het bijzonder voorrecht op het roerend
goed voorzien door artikel 20, 4° van de Hypotheekwet.

Reclame

De bezige bij
Topic Starter
Berichten: 135
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2017 12:47

Beste Heer Poene,

Bedankt voor dit zeer deskundig en verrijkend antwoord.
Proficiat voor uw vakkundigheid.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 11 mar 2017 12:59

@poene, mag ik even aanstippen dat ik niet beweer dat grote bedragen cash geld verboden is? Dit geld is strikt genomen wél zwart zoals ik schreef. Zwart geld is geld waarvan de belastingsdienst niet op de hoogte is. En in dit geval zal dat kloppen. U promoot als kandidaat-notaris natuurlijk de procedure om het bewaring van dat geld in een geregistreerde akte te gieten. Meldt dan ook meteen wat zo'n akte in totaal kost aan de mens in kwestie. Als de bejaarde meneer hoort dat ie er 200 à 400 euro voor moet ophoesten zal hij niet aarzelen zijn spaarvarkentje op een bankrekening te parkeren. Pertinente details die zéker niet uit het oog verloren mogen worden: geld thuis bewaren is een risico.Je huis kan opbranden of je kan bestolen worden. Ik moet er niet aan denken dat er een koffer met een bedrag hoger dan 5000 euro in mijn huis staat. en dan al helemaal van iemand anders....Dan heb je een mooie dure akte opgemaakt en dan mag je dat bedrag na de calamiteiten integraal terugbetalen aan de eigenaar. Want de verzekering dié zal niet in de bres springen voor grote geldsom van iemand anders in een koffer in jouw huis....

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2017 20:08

Zwart geld is pas zwart als het niet aangegeven is en er geen belastingen op betaald zijn, wanneer dat wettelijk wel verplicht was. TS vermeldt niets over de oorsprong van de gelden. Misschien zijn ze afkomstig van een erfenis... of zijn ze door arbeid (geen zwartwerk) verdiend. Dat maakt het wit geld. Er is geen verplichting in je aangifte inkomstenbelasting om je bankbiljetten die in je huis liggen aan te geven.
Nu goed, TS stelt hierover geen vraag dus kunnen we uitgaan van een vermoeden dat het wit geld is.

Ik stel overigens helemaal niet voor om een geregistreerde akte te maken. In mijn post heb ik het over een "onderhands contract", dat gewoon door de partijen wordt opgesteld. Voor een eenvoudige overeenkomst zoals een bewaarneming is dat zeker voldoende.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 11 mar 2017 20:58

Zwart geld is geld waarvan de belastingsdienst niet op de hoogte is.

De belastingsdienst IS daarvan NIET op de hoogte en er is niets mis mee want NIEMAND werd ooit gevraagd
te vermelden wat hij bezit. Dat is enkel de natte droom van de voorstanders van een vermogensbelasting.

De enige beperking is dat men er geen grote aankopen meer mee kan doen.
Maar dat gaat ook niet met waardevolle kunstwerken en juwelen.
En daar weten de belastingen ook niets over.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mar 2017 00:03

Het zou ook straf zijn als de overheid zou verplichten om grotere sommen bij de bank te plaatsen, als het behoud van dit vermogen niet ten volle (want slechts tot 100 000 EUR - en dan nog ...) "gegarandeerd" wordt door de wetgever.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 12 mar 2017 11:40

Het zou ook straf zijn als de overheid zou verplichten om grotere sommen bij de bank te plaatsen, als het behoud van dit vermogen niet ten volle (want slechts tot 100 000 EUR - en dan nog ...) "gegarandeerd" wordt door de wetgever.
En dan is het nog niet eender in welke vorm het bij de bank geplaatst wordt als men die waarborg wenst......
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8840

#10 , 12 mar 2017 12:54

Wat het belangrijkste punt in deze discussie is: Wie o wie zou een koffer (met pakweg 20 000 euro in) van een persoon aanvaarden om zijn woning in te bewaren? Hoe verzeker je dat? Is dat verzekerbaar?en zou je dat uberhaupt iemand (van je familie of vrienden aanraden? zou je het zélf doen?
Precies...

giserke
Berichten: 2434

#11 , 12 mar 2017 14:53

Inderdaad, daar bestaan bankkluizen voor. Bij ontvangst iedereen laten aftekenen voor ontvangst, en de koffer naar de bank.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 12 mar 2017 14:56

Ik vind het eigenlijk wel redelijk grof dat sommigen hier komen beweren dat grote sommen geld van meer dan 3000€ automatisch zwart geld zou zijn.
Met welk argument stellen ze dit hier eigenlijk?
Kunnen die personen eens verwijzen naar een wet dit dit stelt?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 12 mar 2017 17:41

Wedden dat het, bij overlijden van de eigenaar, zwart geld wordt?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 12 mar 2017 17:50

Wedden dat het, bij overlijden van de eigenaar, zwart geld wordt?
Zoals dat ook gebeurt met kunstvoorwerpen, juwelen en antiek.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8840

#15 , 12 mar 2017 18:33

en het voorstel van giserke (om de geldkoffer na tekenen voor ontvangst) in een bankkluis te parkeren, zal ook geen optie zijn, gezien de eigenaar geen vertrouwen meer heeft in de bank... dus de brave bewaarder moet de koffer onder zijn matras plaatsen. Mijn raad aan poster: engageer u zeker niet om die grote geldsom te bewaren. Dat ligt nogal hard. Ik heb een vermoeden dat de bejaarde meneer om heel andere redenen die grote som niet op een bankrekening wil plaatsen. zoals Wanton suggereerde: later wordt het donkerzwart :-) . Ook hoogbejaarde personen krijgen hun pensioen op een rekening gestort, betalen energiefacturen en facturen van het ziekenhuis. Dààr dus wél nog de bank voor vertrouwen....

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”