ouderlijk huis onverdeeldheid

brabander
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

ouderlijk huis onverdeeldheid

#1 , 10 mar 2017 12:25

mijn man erft samen met zijn broer en zus de ouderlijke woning, dus voor 1/6 blote eigendom. De vader wil zijn helft en het vruchtgebruik schenken zodat de kinderen in onverdeeldheid de volledige eigendom van het huis krijgen. maar wat betekent dat voor onze woonbonus, onze enige gezinswoning is immers nog lang niet afgelegd, start lening was in 2012 of 2013. Verliezen wij dan de aftrek woonbonus als dit huis - om welke reden dan ook - in onverdeeldheid blijft

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 10 mar 2017 20:53

Een woning die u erft als mede-eigenaar, vruchtgebruiker of blote eigenaar telt niet mee voor zover u niet alleen de volle eigenaar wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 11 mar 2017 10:18

Eerst dit : vader mag op dit moment al zeker niet het vruchtgebruik van die woning wegschenken.
Een (deel van een) woning geërfd heeft geen invloed op de woonbonus.
Een geschonken deel wel. Men verliest het supplement van de woonbonus, dat voor de eerste tien jaar toegepast wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

brabander
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2017 10:11

snap ik niet goed, dus als hij alleen 1/6 erft en het huis blijft in onverdeeldheid dan behouden we de woonbonus. als vader (die zorgbehoevend is en woont in zorgcentrum) zijn helft wegschenkt en elk kind dan 1/3 in volle eigendom heeft, dan valt woonbonus weg ? wel belangrijk voor ons want 2 van de 3 zijn nog in woonbonus bezig. dus best zo snel mogelijk uit die onverdeeldheid

brabander
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mar 2017 10:13

snap ik niet goed, dus als hij alleen 1/6 erft en het huis blijft in onverdeeldheid dan behouden we de woonbonus. als vader (die zorgbehoevend is en woont in zorgcentrum) zijn helft wegschenkt en elk kind dan 1/3 in volle eigendom heeft, dan valt woonbonus weg ? wel belangrijk voor ons want 2 van de 3 zijn nog in woonbonus bezig. dus best zo snel mogelijk uit die onverdeeldheid

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 13 mar 2017 12:41

neen, momenteel niets doen. Zeker geen schenking! Misschien een verkoop.
Of : verhuur de woning en gebruik de huur om de kosten van het zorgcentrum mee te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”