Recht na overlijden van een van de ouders

Mikeantwerpen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Recht na overlijden van een van de ouders

#1 , 08 mar 2017 11:07

Beste forum leden,
Ik zoek naar een antwoord i.v.m. het overlijden van mijn vader in 2008.
Mijn ouders hadden een zaak en sinds pensioenstelling niet meer actief, er is veel geld vergaard in het verleden en het grote deel zit in kasbons niet op naam. ik blijf nu nog over met enkel mijn broer en moeder die alles in handen heeft vermoed ik, ik ben een buitenbeentje en mijn moeder moet niet veel van mij hebben omdat ik door men eigen fouten wel aan lager wal ben geraakt maar dit neemt niet weg dat ik rechten heb.
Het is namelijk zo dat mijn broer die ( !!! lief en zorgzaam mijn moeder helpt) alle voordelen krijgt, hij is aan het verbouwen, koopt nieuwe wagen en motor alsof hij de lotto gewonnen heeft.
Ik stel mij nu de vraag, toen mijn vader gestorven was in 2008 heb ik geen enkel document moeten tekenen voor afstand van het deel van he of zoiets.
Ik weet gewoon niets en zie nu alles voorbij mijn neus weggaan.
Voor zover ik weet, moeten de kinderen een document ondertekenen voor afstand als ze dat willen, anderzijds kan je het deel van de vader opeisen en tekenen bij de Notaris. Dit is niet gevraagd of heb ik hier geen nota van gekregen.
Wat kan ik hier aan doen? Is de Notaris van mijn moeder in de fout gegaan of wat zou er kunnen geweest zijn?
Hopenlijk vindt ik hier een antwoord.
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 08 mar 2017 12:53

De kans dat de notaris in de fout gegaan is is minimaal. Wees daar maar gerust in.

Als uw ouders getrouwd waren met een huwelijkskontrakt "langst leeft al heeft" dan heeft uw moeder de helft van uw vader ge-erfd in volle eigendom en waren er geen handtekeningen nog inbreng van de kinderen nodig.

Mochten uw ouders getrouwd geweest zijn zonder kontrakt (wettelijk stelsel) dan had jij de aangifte mee moeten tekenen. Je zou dan de brote eigendom ge-erfd hebben van de helft van de goederen. Er zijn nog veel varianten mogelijk : testament, eerdere schenkingen aan uw broer met of zonder overschrijding van uw wettelijk deel (1/3e daar er 2 kinderen zijn)

Slechts na het overlijden van uw moeder kan je eventueel geld/goederen (via gerechtelijke weg) proberen recupereren indien "te veel" geschonken werd, geld verdween, ... Het is dan wel aan u om dat aan te tonen. Zo zijn "kleine" geschenken niet te beschouwen als schenkingen (klein kan groot zijn als er veel vermogen is.

Papieren kasbons : als die er nog zijn wordt het innen ervan een dure zaak wegens de boetes voor niet-dematerialisatie (=op effectenrekening op naam plaatsen)

Mikeantwerpen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2017 11:49

Bedankt voor uw reactie, ik denk dat ik hier wel mee voldoende weet.
Gr
Mike

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”