Sparen als handgift?

jamesdv
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Sparen als handgift?

#1 , 06 mar 2017 11:36

Stel ik dat ik voor mijn kinderen maandelijks een bedrag van 1.000€ zou willen sparen en dit zou staven door op naam van elk van hen een rekening te openen en dit bedrag maandelijks over te schrijven.

Indien ik overlijd binnen termijn van 3 jaar, worden deze stortingen dan toegevoegd aan de open gevallen erfenis; m.a.w. wordt dit sparen aanzien als handgift?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 06 mar 2017 12:23

Het hangt af van de verhouding tot uw maandelijks inkomen.
Indien uw inkomen 2000 EUR is dan zal het niet aanvaard worden als "zakgeld" of "geschenk".
Is uw inkomen 10 000 EUR (of meer) vermoedelijk wel....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mar 2017 13:25

1.000 euro per maand per kind is veel. Dit zal volgens mij getroffen worden door het wettelijk vermoeden van art. 2.7.3.2.5. VCF. Als je drie kinderen hebt en twee jaar lang spaart en vervolgens sterft, heb je al 72.000 euro doorgesluisd naar de erfgenamen zonder hierop schenkbelasting te betalen. Als je dit niet aangeeft in de aangifte en de fiscus stelt een bankonderzoek in, dan zal je bijna zeker tegen de lamp lopen.

Overigens kwam ik vorige week in een dossier op kantoor een bankonderzoek tegen. ING bezorgde mij een kopie van een brief van Vlabel die zij ontvingen hadden, waarin Vlabel het volgende vroeg:

"Ik verzoek u mij volgende inlichtingen/stukken te bezorgen in toepassing van artikel 3.13.1.3.1 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit (VCF):
- een overzicht van de verrichtingen, in de laatste 3 jaren vóór het overlijden, van alle bij u gekende rekeningen op naam van de erflater én zijn/haar echtgeno(o)t(e) (inclusief rekeningen die binnen de 3 jaren vóór het overlijden werden afgesloten). Gelieve mij deze informatie uiterlijk op 27 mei 2017 te bezorgen op hoger vermeld correspondentieadres."


Volgens de erfgenamen zal er niets te vinden zijn. Maar je ziet, ze controleren wel degelijk.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 06 mar 2017 14:03

Ik ging er wel van uit dat het 1000 EUR is voor al de kinderen SAMEN.
Niet per kind, weet niet of er meer dan één kind is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”