Erven na verkoop huis

86roxy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erven na verkoop huis

#1 , 04 mar 2017 07:08

Beste,

Mijn grootmoeder is 2 maand geleden naar een home verhuisd. Nu word haar huis verkocht. Mijn moeder is al overleden waardoor het deel van het huis van mijn grootmoeder ook al op mijn naam staat. Toen mijn moeder was overleden hebben wij rond de 5000 euro aan belastingen moeten betalen op de erfenis van mijn grootmoeder ook al leefde zij nog. Is dat normaal? Wij hebben nog niks van erfenis gekregen. Ook leeft mijn nonkel nog, hij vindt dat de hele erfenis naar hem moet gaan en ook mijn grootmoeder heeft hij al zo ver gekregen dat ze daarin meegaat. Kunnen zij ons nog onterven? Kunnen wij direct aanspraak maken op ons deel van het huis wanneer het verkocht wordt? We hebben er tenslotte al op betaald.
Alvast bedankt voor de info

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 mar 2017 08:47

Als ik het goed heb gelezen , heb jij 1/4 van het huis in blote eigendom. Net als uw oom. Uw moeder heeft indertijd successierechten betaald, u ook bij het overlijden van uw moeder. Indien het huis nu verkocht wordt - mits uw akkoord - ontvangen u en uw oom ieder ongeveer 20 à 22 % van het totaal. Dit komt omdat het vruchtgebruik aan grootmoeder moet vergoed worden. Deze ontvangt zo 55 à 60 % van de totale verkoopprijs, afhankelijk van haar leeftijd. Op dat moment moet er niks aan rechten betaald worden.
Hierdoor heeft zij voldoende middelen om de kosten van het rusthuis te dragen. Bij haar overlijden erft u in principe evenveel als uw oom. Tenzij grootmoeder een testament maakt dat oom 2/3 krijgt. U heeft alleszins recht op 1/3. Als zij binnen de drie jaar overlijdt, moet toch de volledige som verantwoord worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”