inboedel na overlijden

Marionne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

inboedel na overlijden

#1 , 03 mar 2017 09:29

Mijn stiefvader is enige tijd geleden overleden.
Ik ben nooit door hem geadopteerd maar toch heeft hij een testament opgesteld waarin hij het grote deel van zijn vastgoed aan mij en mijn zuster overlaat.
Enkel de woning waarin hij woonde komt toe aan zijn zuster dit heeft hij gedaan omdat het het ouderlijk huis was geweest.
Ik en mijn zuster zijn volgens de notaris de legataris en wij wel de volledige inboedel.
De volledige inboedel bevind zich dus in het huis dat hij aan zijn zuster heeft overgelaten en het is een hele boel waar ik eigenlijk geen waarde aan hecht. Verder heb ik er geen tijd voor om dat allemaal leeg te halen daar ik vaak in het buitenland zit.
Ik ben er 100 % zeker van dat mijn stiefvader geen schulden heeft.
Nu is mijn vraag. Ik heb het al aan de notaris gevraagd maar deze geeft er zo'n grote wettelijke uitleg over en begrijp het nog steeds niet.

Ivm de inboedel die aan mij toekomt.

Kan ik daar gewoon afstand van doen , dus dat ik laat opmaken dat ik daar niets van moet hebben en mij er verder niets van moet aantrekken?
Kan ik dit doen zonder dat er achteraf nog kosten op mij kunnen verhaald worden zoals kosten voor het huis leeg te maken en dus ook successierechten op de inboedel.

Ik wil dus gewoon af van die inboedel zonder er nog iets voor te moeten betalen.

Als ik het goed voorheb zoals de notaris het gezegd heeft kan ik enkel afstand doen van de inboedel wanneer mijn stiefvader schulden zou hebben en dus onder voorrecht van inboedel beschrijving.

Wat indien ik nu afstand doe en mijn zuster niet , moet ik dan toch nog successierechten betalen op de inboedel of enkel mijn zuster?

Graag een snel antwoord want moet binnenkort gaan tekenen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 mar 2017 10:39

Ofwel doet u afstand van de volledige erfenis, ofwel aanvaardt u alles.
Een erfenis gedeeltelijk verwerpen dat gaat niet.
Kortom: Als u de lusten (erfenis) aanvaardt moet u er ook de lasten (rommel van inboedel) bijnemen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Marionne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2017 11:39

Dus als ik het goed begrijp kan ik geen afstand doen van de inboedel( die niet in één van de erfbare huizen ligt) omdat ik de onroerende goederen erf en deze zal aanvaarden . Zou gek zijn dat ik hier afstand van doe aangezien het toch om twee bouwgronden gaat.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 03 mar 2017 11:58

Tenzij in een testament expliciet vermeld staat dat de inboedel voor iemand anders is bent u mede-erfgenaam van de inboedel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 04 mar 2017 11:06

“Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register, of ten overstaan van een notaris. Art.785.De erfgenaam die de nalatenschap verwerpt, wordt geacht nooit erfgenaam te zijn geweest. Art.786.Het aandeel van hem die de nalatenschap verwerpt, komt ten goede aan zijn afstammelingen, indien plaatsvervulling plaatsvindt; zo niet, komt zijn aandeel door aanwas ten goede aan de andere erfgerechtigden in dezelfde graad; indien de verwerper alleen is in zijn graad, vervalt het aan de volgende graad, of aan de volgende orde, naar gelang van het geval.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Kan ik daar gewoon afstand van doen , dus dat ik laat opmaken dat ik daar niets van moet hebben en mij er verder niets van moet aantrekken?’

U kan slechts de hele nalatenschap verwerpen. Indien u de nalatenschap aanvaardt dan kan u wel de inboedel nadien vervreemden door verkoop of schenking.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis
Berichten: 8840

#6 , 04 mar 2017 11:15

dit is vrij practisch op te lossen: u vraagt aan de erfgename van de ouderlijke woning (de zus) of ze de inboedel wenst te houden of enkele stukken ervan. zo'n inboedel is overigens nooit erg veel waard. Daar wordt meestal een forfaitaire som voor opgegeven. Als de zus te kennen geeft dat ze niet de hele inboedel wil houden, bestelt u samen gewoon een ophaaldienst van een tweedehandsverkoper, "leger des heils" kringloopwinkel etc... zij halen dan het huis gratis leeg.

Marionne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mar 2017 19:20

Hallo
Vervolg van post.
Mijn zuster heeft me gemeld dat ze de inboedel gaat aanvaarden en ik wil deze ook aanvaarden.
Maar dan gaat er volgend probleem zeer zeker opduiken.
Mijn zuster zit vaak in Italië in haar buitenverblijf en ik weet nu al dat mijn zuster waarschijnlijk de mooie spullen eruit gaat halen en vertrekt naar Italië.
Ik zal dan weer alles moeten opkuisen en de rommel wegdoen naar containerpark.
Hoe kan ik volgende vermijden en kan dit best worden vastgelegd op eventueel papier.

Ik wil vermijden dat mijn zuster er zo maar achter mijn rug ( zonder mijn medeweten ) er de mooie dingen kan gaan uithalen?
Ik wil ook vermijden dat ik alleen heel dat huis moet gaan leeghalen en ik wil vermijden dat ik dan voor de kosten van containerpark opdraai.
Ik bezit nog wel een sleutel van de woning maar heb de woning na de dood van stiefvader nimmer betreden , puur uit principe.
Wat nu als mijn zuster een sleutel eist ?
Kan er vastgelegd worden op papier dat ik de sleutel behoud en als er iemand iets wil uithalen ze mij moeten contacteren voor de sleutel.
Ik weet het het klinkt vreemd maar ik wil dat alles eerlijk verloopt en dat mijn zuster enkel met de dure spullen gaat lopen en mij dan achterlaat om alles op te lossen.

Bedankt

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 08 mar 2017 20:08

Ga al terplaatse en maak foto's en een inventaris van de waardevolle stukken. Spreek gezamenlijk terplaatse af en maak een verdeling en spreek verder af wie wat wegdoet. Geef haar ook een dubbel van de sleutel.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 08 mar 2017 21:48

Sleutel tegen betaling????
Inboedel laat kringloopwinkel en in grote steden OCMW komen die halen heel veel op.
Hou er ook rekening mee dat indien er gelden zijn in uw erfenis u daar een hoge erfrechtbelasting mag op betalen.
Op een verkoop van appartement was er voor nichten(erfgenamen) na makelaar - kosten VME - en belastingen nog een kleine 10000 € over.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”