persoonlijke spullen klooster

kiki1980
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

persoonlijke spullen klooster

#1 , 24 feb 2017 22:10

hallo

Zoals de meeste mensen hebben we een tante nonneke in de familie. Nu is zij deze week overleden. Ze heeft nog enkele broers en zussen die nog leven. Weet iemand hoe de wetgeving juist is bij iemand die ingetreden is in een klooster? Als ze alles afgeven aan het klooster om in armoede te leven, betaald het klooster dan ook de begrafenis? Het is allemaal nogal ingewikkeld omdat ze in Frankrijk woonde en de broers en zussen geen frans spreken.

Eén van haar zussen zou graag een herinnering van haar overleden zus krijgen. Zouden we dit kunnen vragen aan het klooster?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2017 23:35

Aangezien ze in Frankrijk woonde, is ze een Frans rijksinwoner. Zowel fiscaal als burgerrechtelijk valt haar nalatenschap onder Frans recht. Ik ken het Frans erfrecht niet, maar hun algemene principes zijn ongeveer hetzelfde. Het is niet omdat het nonneke in het klooster treedt dat haar erfopvolging plots anders wordt. Waarschijnlijk zal het nonneke een testament gemaakt hebben waarbij ze haar erfenis aan het klooster geeft. Dan krijgen jullie niets. Ofwel heeft ze misschien geen testament gemaakt. Een Franse notaris kan dit uitzoeken.

De erfgenamen betalen de begrafenisfactuur.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 feb 2017 09:02

Heb zelf een tantenonneke gehad die recent overleden is in ons land. Ze was al 75 jaar in het klooster.
Dat klooster heeft de volledige begrafenis en de koffietafel betaald. De tante had wel een testament gemaakt waarbij haar zusters enkele aandenken en kleine meubelstukken ontvingen (die nog afkomstig waren van haar ouders) Al de rest ging naar het klooster. Geld had ze niet, want haar pensioen ging voor 100 % naar het klooster. Moest ze naar de dokter of tandarts, of wilde ze een geschenkje aankopen voor familie of kennissen, moest ze telkens geld vragen aan moeder overste.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 25 feb 2017 11:26

Ik weet niet hoe het in Frankrijk is, en kan ook van de kloosterorde afhangen.

Een nonkel pater is een paar jaar terug overleden. Ook hij had geen persoonlijke bezittingen.
De begrafenis werd volledig betaald door het klooster, ook de koffietafel ter plaatse. Niet dat de begrafenis veel zal gekost hebben want hij is binnen de abdijmuren begraven en alles werd van A tot Z uitgevoerd door de overige broeders zonder een begrafenisondernemer. Een notaris kwam er voor ons familie niet bij te pas. Het is een aparte wereld.
Een persoonlijk aandenken verkrijgen zal volledig afhangen van moeder overste. Gaat de familie de begrafenis bijwonen?

artemis
Berichten: 3294

#5 , 25 feb 2017 20:32

Ik wou toch nog even wat toevoegen...

Hoewel het in Frankrijk is zou ik mij geen zorgen maken over de kosten van de begrafenis. Afstand van persoonlijk bezit betekent hier dan ook dat het klooster/de abdij voor alle kosten van haar ingetredenen zal instaan, tot en met de laatste. Die mensen leven trouwens eerder in eenvoud dan in armoede, ze zullen niets noodzakelijk tekortkomen, wel integendeel.

Dat de oude zus die 'iets' ter herinnering wil niet aarzelt om de moeder overste/abdis te contacteren, desnoods in het Engels als het niet in het Frans kan. Vraag gerust ook of er een testament is, die mensen zijn echt niet zo wereldvreemd wat deze zaken betreft. Succes niet gegarandeerd maar het kan wel helpen als er nog regelmatig contact was.

kiki1980
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 feb 2017 22:04

De begrafenis kunnen we spijtig genoeg niet bijwonen. Het is 8 uren rijden naar waar ze begraven wordt. Erfenis maakt ons ook niet uit. Waarschijnlijk zal zij zowiezo niks hebben en als het haar keuze is dat dat voor het klooster is respecteren wij dit volledig.

Het ging me er gewoon over dat de oudste zus een heel moeilijke periode doorgaat en nu dit slechte nieuws erbij. Voor haar zou het gewoon fijn zijn om een klein aandenken aan haar zus te hebben. Ik ga eens telefonisch contact opnemen met moeder overste.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”