begrafeniskosten

tom2190
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

begrafeniskosten

#1 , 23 feb 2017 15:40

Graag had ik wat info gewild ivm de begrafeniskosten van men vader.
hij heeft zich laten begraven terwijl hij daar geen geld voor had en nog schulden ook had.
Dus heb ik mijn erfenis verworpen. Nu na 1,5 jaar krijg ik te horen dat zijn begrafenis nog niet betaalt is en dat deze mss naar mij gaat komen.

Ik weet wel dat hij een pensioensverzekering had langs zijn werk met een bepaald bedrag dat ik kon krijgen als ik dat wou, gaan ze nu niet eerst dat bedrag gebruiken voor dat ze naar mij komen?

mvg
tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 23 feb 2017 18:20

Het is niet omdat u de erfenis hebt verworpen dat u niet als kind( wederzijdse onderhoudsverplichting) de begrafeniskosten niet moet betalen.
Of ze dat bedrag ..wie zijn ze? U zou kunnen informeren bij het pensioenfonds of daar effectief een begrafenisregeling is.
Natuurlijk als uw vader een superdeluxe begrafenis heeft gevraagd kan u wel argumenteren dat u enkel een standaard begrafenis (OCMW tarief) betaald en de rest naar de 'erfenis' zal moeten gaan. Maar of uw dat zal winnen hangt van heel veel elementen af.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 23 feb 2017 18:29

Neem toch eens contact met die verzekeringsmaatschappij. Zo'n verzekering valt (soms) buiten de erfenis als dusdanig. U heeft er misschien toch recht op. Er heeft toch iemand opdracht gegeven om uw vader te begraven. Het OCMW zal pas tussenkomen als zij oordelen dat u niet kan of moet betalen voor de begrafenis. Het geld van de verzekering kan van pas komen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”