Successierechten reeds betaald toen mijn vader stierf

boterbeke
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Successierechten reeds betaald toen mijn vader stierf

#1 , 23 feb 2017 09:27

Beste ,
10 jaar geleden is mijn vader gestorven. Er was een huwelijkscontract. Er zijn toen volgens het huwelijkscontract successierechten betaald op het huis. Wij drie kinderen hebben toen op ons deel van het huis successierechten betaald. Mijn moeder mss ook, dit moet nog uitgezocht worden. Moeten wij nu nogmaals successierechten betalen of alleen voor het gedeelte van mijn moeder die nu pas overleden is.
Kijken de belastingen dit na of moet er een bepaald document meegestuurd worden.
Bedankt op voorhand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 feb 2017 10:17

Controleer eerst van wie het huis is. Als de kinderen reeds (blote) eigenaar zijn van vaders helft, moet bij moeders overlijden slechts erfbelasting betaald worden op haar deel. Wees maar zeker dat de Registratie één en ander goed weet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

boterbeke
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2017 10:45

Controleer eerst van wie het huis is. Als de kinderen reeds (blote) eigenaar zijn van vaders helft, moet bij moeders overlijden slechts erfbelasting betaald worden op haar deel. Wees maar zeker dat de Registratie één en ander goed weet.

Bedankt. Kan je om te weten wie de eigenaar is , terecht bij de registratie? Er was ook verschil tussen grond en huis.
Waarom ik dit vraag is , mss vinden we niet alle documenten terug.
Huwelijkscontract lag bij notaris maar de aangifte bij mijn vaders overlijden is niet met een notaris gedaan.
Groeten

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 23 feb 2017 18:33

Op Registratie kan men u de eigendomsverhoudingen vertellen.
Vraag welke eigendommen moeder bezat, en welke anderen iets hadden in die goederen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”