verkoop ouderlijke woning

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

verkoop ouderlijke woning

#1 , 20 feb 2017 15:22

Hallo iedereen
IK heb een vraagje,vader is 8jaar geleden overleden,moeder verblijft in een rusthuis en is 90jaar oud.(gehuwd onder het wettelijk stelsel,geen testament dus)
Er zijn 3 kinderen.(hebben een document algemene lastgeving,moeder is dementerend)
Het ouderlijk huis word verkocht voor 245000 euro,weet iemand wat ieder kind dan krijgt,en wat krijgt moeder die ook al zit zij in een rusthuis nog steeds vruchtgebruiker is?
Bedankt bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38595

#2 , 20 feb 2017 15:31

Moeder vermoedelijk met een bewindvoerder? Dus eerste beslissing vrederechter.
Moeder zal volle eigenaar zijn van 1/2 + 1/4 deel vader + vruchtgebruik over deel van vader.
Jullie zijn naakte eigenaars van 3/4 deel vader.
Lijkt me het meest waarschijnlijke.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2017 15:58

Aangezien er geen testament (of gifte) is en de woning toebehoorde aan de voormalige huwgemeenschap is het waarschijnlijk:

Moeder: 1/2 volle eigendom + 1/2 vruchtgebruik
3 kinderen: elk 1/6 blote eigendom

Omgezet:

90 jaar oude vrouw = 4,26% vruchtgebruik volgens omzettingstabel (M.B. krachtens art. 745sexies Burgerlijk Wetboek).

Moeder: 50% + (4,26% / 2) = 52,13%.
3 kinderen: (100-52,13%) / 3 = 15,956667% per kind

Wat de volmacht betreft: wanneer is deze volmacht getekend? Was het een notariële volmacht?

Reclame

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

#4 , 20 feb 2017 16:13

het was een document algemene lastgeving ,dus het is via een notaris gegaan,wij mogen dus in naam van moeder alles beheren,toen het document ondertekend werd was moeder beginnend dementerend.het document heeft geen einddatum
kan u mij uitleggen wat wij ieders van die 245000 euro ontvangen en wat moeder,ik kan ook rekenen maar een kandidaat notaris nog beter denk ik;)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2017 16:38

Per kind: 39.094 euro
Voor de moeder: 127.718 euro

Het zal iets minder zijn omdat er nog kosten bij de verkoop komen (leveringsplicht / handlichting).

Een einddatum staat natuurlijk niet op de algemene lastgeving. Maar wanneer is die akte getekend? Voor of na 1 september 2014?

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

#6 , 21 feb 2017 16:39

deze is van 30 mei 2016 ondertekend

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

#7 , 21 feb 2017 16:41

exuseer typen en bellen kan ik duidelijk niet het is 30mei 2013

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 feb 2017 17:16

Okay, dat betekent dat ze getekend is toen de nieuwe wet op de bewindvoering ingevoerd werd. Het is zo dat een volmacht automatisch vervalt wanneer de volmachtgever in een "staat van onbekwaamheid" komt. Dit betekent dat haar volmacht vervallen is van zodra ze begon te dementeren (wegens niet meer gezond van geest).

TENZIJ de akte volmacht geregistreerd is in het Centraal Register van Lastgevingsovereenkomsten. Dit zal in de volmachtakte staan. Kijk dit toch eens na, zodat je aan het einde van de rit niet geconfronteerd wordt met een groot probleem bij het ondertekenen van de verkoopakte.

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

#9 , 22 feb 2017 18:29

nee hoor alles is zowel door de notarissen en de makelaar nagekeken...het is zo'n document dat lijkt op een akte van een verkoop van een huis,koste 240 euro weet ik nog.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”