Uitbetaling vakantiegeld bij overlijden

Pocahontas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Uitbetaling vakantiegeld bij overlijden

#1 , 18 feb 2017 14:49

In november is de papa van mijn kinderen overleden
De begrafenis is volledig geregeld door de grootmoeder.
In geen enkele beslissing zijn mijn kinderen gehoord.
Ze hebben geen inspraak gehad bij het opstellen van de brieven of doodsprentjes
We hebben zelf amper 3 overlijdensbrieven gekregen . 1 voor elk kind en 1 extra.

Nu 3 maand later spelen ze ons de factuur door.
Met daarbij ook een brief van het vakantiegeldfonds met daarop de mededeling dat vakantiegeld van de overledene wordt uitbetaald aan degene die de begrafenis betaald heeft.
Op een andere site las ik dan weer dat er een volgorde is waarin het vakantiegeld betaald wordt.
Nl: samenwonende partner
Samenwonende kinderen
En pas op de 5de plaats degene die de begrafenis betaald heeft.

Ik weet ook wel dat normaal de erfgenamen de begrafenis betalen maar aangezien ze totaal niet gekend zijn geweest in geen enkele beslissing vind ik het schandalig dat ze nu de kosten op hen willen afschuiven

Hopelijk kan iemand hier zeggen wat kan en mag in dergelijke situatie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 18 feb 2017 20:59

Als de kinderen nog minderjarig zijn is het logisch dat de ouders de begrafenis regelden. Dat ze er hun kleinkinderen niet in betrokken hebben is niet mooi.

De erfgenamen moeten de begrafenis betalen doch het vakantiegeld komt hen ook toe. Volstaat het vakantiegeld om de begrafenis te betalen? Bij een normale jamilieband zouden de grootouders hun kleinkinderen niet laten opdraaien voor de begrafeniskosten... Als ze bij hun standpunt blijven en ook het vakantiegeld wordt aan de grootouders betaald begin dan met een aangetekende brief te sturen dat het vakantiegeld dient voor de begrafenis.

Als de vader geen bezittingen heeft (of schulden heeft) doe dan het nodige om de erfenis te weigeren. Aanvaarding onder voorbehoud kan ook doch doe dit enkel als je denkt dat er een erfenis is want een aanvaarding onder voorbehoud kost geld. Als je kinderen nog minderjarig zijn moet jij als ouder dit doen. Als ze meerderjarig zijn moeten ze zelf tekenen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 feb 2017 08:02

Sirkii, erfrecht komt hier niet bij te pas. De volgorde van betaling van vakantiegeld kan je vinden op pagina 89 van dit document. http://www.rjv.be/sites/default/files/f ... 016_nl.pdf vraag zal dus zijn waar de papa woonde op moment van overlijden.

Reclame

Pocahontas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2017 10:30

Hij had net een appartement gekocht waar hij sinds augustus /september woonde.
We hadden co-ouderschap maar 1 van de kinderen stond bij hem ingeschreven als inwonend.
Zoals ik al zei lijkt het me ook logisch dat degene die erft de begrafeniskosten op zich neemt maar gezien de situatie vind ik het niet kunnen.
Uit principe zou ik willen weigeren en zeggen dat ze het geld maar moeten houden
Waarschijnlijk is er echter meer vakantiegeld dan er kosten zijn en vind ik het moeilijk dit te beslissen in naam van de kinderen.
Ze zullen het spaarcentje later goed kunnen gebruiken
Aangezien ik er alleen voor sta weet ik niet of ik iets zal kunnen bijeensparen voor hen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 feb 2017 12:56

U mag de 2 zaken niet door elkaar halen. Hoewel men in laatste instantie uitbetaalt aan wie de begrafeniskosten betaalt, hebben beide eigenlijk niks met elkaar t emaken in uw geval.

U kan dus een deel van de begrafeniskosten betwisten (en enkel het wettelijk minimum betalen, gezien de rest op last van de ouders gekozen werd), het vakantiegeld komt echter steeds uw kinderen toe. Hou er rekening mee dat het brutobedragen zijn die uitgekeerd zullen worden.

Wat is de leeftijd van het kind?

Pocahontas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 feb 2017 15:18

Het kind dat bij hem ingeschreven stond is 10 jaar.
Als ik kijk naar t bedrag dat hij vorige jaar had van vakantiegeld zou het voldoende zijn voor de begrafenis en nog iets over blijven.
Nu is het natuurlijk 2 maanden minder aangezien hij begin november overleden is.
Misschien moet ik me dan maar eens informeren bij de rjv om te horen aan wie zij van plan zijn uit te betalen en hoeveel.
Zijn er wettelijke minimumkosten voor een begrafenis en waar kan ik die dan terug vinden?
De factuur staat ook op naam van de moeder aangezien zij alle contacten had gelegd.
Ik heb destijds ook gebeld meteen aantal vragen die men kinderen wilden maar zij wilden daar niet van horen omdat ze al in opdracht van de moeder werkten..
Het is allemaal zo'n complex gegeven en zijn eigenlijk zaken waar wij ons nu helemaal niet mee willen bezig houden..

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”