kosten begrafenis

Risapet
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

kosten begrafenis

#1 , 15 feb 2017 08:02

Situatie:
- gescheiden koppel (feitelijk samenwonend geweest) met 2 kinderen waarvan 1 minderjarig.
- vader onlangs overleden.
- kinderen bij familie omdat zij niet bij moeder wensen te wonen (met goedgekeurd door rechtbank)
- kosten van begrafenis werden betaald door familie (voorgeschoten met belofte dat zij het geld zouden terugkrijgen)
- moeder is voogd van het minderjarig kind.

Bij overlijden stelt de bank een bedrag ter beschikking waarmee lopende facturen betaald kunnen worden in afwachting van uitspraak erfenis...
de familie had graag het geld teruggekregen voor bepaalde kosten.
Dit blijkt onmogelijk te zijn omdat de moeder haar handtekening moet zetten als voogd van het minderjarig kind.

Vraag: wat moet de familie doen?
wat zijn hun rechten. Kunnen de facturen aan de moeder overhandigd worden? Moet zij die niet betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 15 feb 2017 09:44

De besteller van begrafenis betaald . Word vereffend bij erfenis . 5000euro is vrij beschikbaar na overlijden .

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 15 feb 2017 10:35

Klopt niet, de erfgenamen zijn verplicht dit te betalen. Die 5000 euro is voor de dagelijkse kosten, niet voor de begrafenis.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 15 feb 2017 22:16

Kosten begrafenis kunnen wel betaald worden via de bank.Normaal zou het moeten volstaan dat het meerderjarig kind-erfgenaam dat vraagt. Kinderen kunnen geen beroep doen op 5000 euro voorschot.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Risapet
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 feb 2017 18:10

Kan de moeder vb een geschenk voor haar nieuwe partner kopen met de 5000€. Zij is nl geen erfgename, enkel de kinderen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 17 feb 2017 20:06

NEEN. Dient enkel voor dringende en noodzakelijke kosten.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 17 feb 2017 20:17

Idd, die vrouw is geen erfgename. Zij kan dan ook geen beroep doen op dat voorschot.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”