Niet-geregistreerde schenking aan derden binnen 3 jaar voor overlijden: wie betaalt?

sparrow75
Topic Starter
Berichten: 3

Niet-geregistreerde schenking aan derden binnen 3 jaar voor overlijden: wie betaalt?

#1 , 13 feb 2017 21:49

beste forumleden

1 jaar na het indienen van de aangifte nalatenschap, krijg ik bericht van de Vlaamse Belastingdienst dat ik moet aantonen wat er gebeurd is met het geld dat mijn vader heeft gekregen van de verkoop van zijn huis 1,5 jaar voor zijn overlijden. Ik vraag bij de bank rekenuittreksels op om na te gaan (en aan te tonen) wat alle verrichtingen zijn na deze storting. Nu blijkt dat hij (o.a.) een auto heeft betaald voor zijn toenmalige vriendin (geen erfgenaam!), en dit is niet geregistreerd als schenking. Ik zie een overschrijving naar een garage, die garage bevestigt dit, en heeft me de aankoopfactuur doorgestuurd; de factuur staat effectief op haar naam.

1) moet ik aan de Vlaamse Belastingdienst duidelijk maken waarvoor die betaling gediend heeft, en duidelijk vermelden dat het een auto voor haar was?

2) moet ik ervan uit gaan dat iemand nu erfbelasting op de auto zal moeten betalen? op de oorspronkelijke waarde, of de waarde die de auto had op dag van overlijden?

3) indien ja, zal ik die belasting moeten betalen, of gaat de Belastingdienst bij haar aankloppen?

Hartelijk dank voor jullie reactie.
sparrow

PS: excuses mocht dit onderwerp reeds behandeld zijn, maar heb het niet gevonden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 feb 2017 21:53

1) Jazeker, met bewijzen
2) Wat dacht u? Zonder twijfel.....
3) Als u de (onweerlegbare) bewijzen toont gaan ze bij haar innen (aan hoog tarief!),
anders bij uzelf

De te voeren actie ligt in eerste instantie bij u!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sparrow75
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 13 feb 2017 22:08

Dank voor de bliksemsnelle reactie!

Een aankoopfactuur op haar naam is hopelijk onweerlegbaar genoeg (en moet ik niet dienst DIV contacteren of zo). Met "te voeren actie", bedoelt u dit uiteen te zetten aan de Belastingdienst?

Ik hoop dat er voor haar geen extra 20% boete/nalatigheid bovenop komt, want als niet-erfgenaam heeft zij toch geen plicht om iets aan te geven, wel?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 13 feb 2017 22:40

Uiteraard ook het betalingsbewijs. Rekeninguittreksel .......
Hoe het praktisch verder verloopt voorde begiftigde weet ik niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 feb 2017 21:37

Een verkoop van onroerend goed binnen de laatste 3 jaar is een typisch geval dat men in de praktijk wel eens over het hoofd kan zien, zeker als men weinig ervaring met aangiften heeft. Vlabel kan uitgaan van een wettelijk vermoeden dat de verkoopsom van het huis nog in de nalatenschap aanwezig is. Het is nu aan jou om het tegendeel te bewijzen.

Het feit dat je dit niet aangegeven hebt, wordt niet bestraft als een verzuim. Immers, als het geld volledig verbruikt zou zijn, is het terecht niet aangegeven (maar is men de vermelding hiervan vergeten).
In het Procedureboek Erfbelasting dat Vlabel hanteert, staat hierover:

"- Indien aangevers in hun aangifte geen melding maken van de verkoop van een onroerend goed minder dan 3 jaar voor het overlijden zal de dossierbehandelaar op het moment van controle een ambtshalve aanslag kunnen vestigen. De dossierbehandelaar kondigt eerst zijn voornemen aan. De erfopvolgers beschikken vervolgens over een termijn van 1 maand om een tegenbewijs te formuleren. Indien zij die termijn voorbij laten gaan wordt de ambtshalve aanslag definitief gevestigd. De belastingverhoging verzuim is in dit geval wel van toepassing (20% op de aanvullende rechten)."

Je hebt dus wat tijd om je huiswerk te doen, maar aan het einde van de rit kan wel een boete van 20% geheven worden als je het tegenbewijs niet kan leveren.

Jij zal belast worden op de waarde van de auto want jij wordt vermoed die som ontvangen te hebben. Je kan hieraan ontsnappen door te bewijzen dat die som is toegekomen aan de vriendin.

"- Het volstaat niet om te beweren dat overledene bepaalde sommen heeft geschonken aan een derde. Er moet worden aangetoond dat die derde effectief een schenking heeft ontvangen en dat die schenking is gebeurd met de ontvangen gelden. Indien dit bewijs wordt geleverd zal de erfbelasting worden geheven in hoofde van de begunstigde derde bij toepassing van artikel 2.7.1.0.5 VCF tenzij reeds schenkbelasting is geheven."


Art. 2.7.1.0.5. VCF is het artikel dat de niet-geregistreerde schenkingen van de laatste 3 jaar belast. Met de factuur van de auto van je vriendin en het rekeninguittreksel dat aantoont dat je vader de factuur betaalt heeft, kan je bewijzen dat zij de begiftigde is van deze onrechtstreekse schenking.
(Opgelet: eens nagaan of de vriendin de som niet heeft terugbetaald. Misschien heeft je vader het alleen voorgeschoten.)

"Eénmaal het bewijs geleverd door Vlabel, ontstaat er een vermoeden 'juris et de jure' en worden de goederen bijgevoegd bij de nalatenschap. Wanneer Vlabel meteen de identiteit van de begiftigde bewijst, dan worden de geschonken goederen in hoofde van deze begiftigde belast alsof hij deze als legaat heeft verkregen. De erfopvolgers hebben wel een verhaalsvordering tegenover de begiftigde voor de op deze goederen verschuldigde successierechten. Vlabel beschikt dan tevens over de mogelijkheid om de verschuldigde rechten op dat fictieve legaat te vorderen van die begunstigde.

De erfopvolgers kunnen zelf ook het bewijs leveren. Om te bewijzen dat de gifte aan een welbepaalde persoon werd gedaan, mogen de erfopvolgers zich niet beperken tot eenvoudige beweringen of tot de eenvoudige voorlegging van een attest waarbij een derde erkent binnen de toepasselijke termijn goederen te hebben ontvangen van de overledene. Volgens zijn eigen (geldelijk) belang is Vlabel in dergelijk geval gerechtigd, ofwel de schenking die niet voldoende werd bewezen, te negeren en de belasting te vorderen lastens de wettige erfgenamen of de testamentaire erfopvolgers volgens de graad van verwantschap tussen hen en de overledene, ofwel zich op dit attest te beroepen en de successierechten te vorderen volgens de graad van verwantschap tussen de overledene en de begiftigde."


Dit wetsartikel viseert wel degelijk onrechtstreekse schenkingen:

"De fictiebepaling is toepasselijk op
(...)
→ wel op de indirecte schenkingen zoals de kwijtschelding van de schulden, de betaling van de schuld van een derde zonder dat de overledene ertoe verplicht was, de kosteloze overdracht van effecten op naam door ze in het register van de aandeelhouders op naam van de begiftigde in te schrijven"


De vriendin moet de successierechten dragen. Maar aangezien zij bijzondere legataris is, ben jij ook verantwoordelijk voor de successierechten, met recht van verhaal op haar als zij niet betaalt. In eerste instantie vermoed ik dat het aanslagbiljet naar haar adres zal worden gestuurd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”