Kan ik verkoop eisen van een geërfd stuk bos?

condor2300
Topic Starter
Berichten: 12

Kan ik verkoop eisen van een geërfd stuk bos?

#1 , 04 feb 2017 21:01

Ik heb door het overlijden van mijn ouders, met mijn 2 zusters, ooit een stuk bos van (+/- 18 a oppervlakte) geërfd.
Een van mijn zusters is inmiddels ook al overleden, en heeft 3 kinderen, die dus op hun beurt mede-erfgenaam zijn.
Door problemen in de familie, wil ik nu dat dit bos verkocht wordt, of dat de andere erfgenamen mij uitkopen.

Kan ik een verkoop afdwingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 05 feb 2017 12:19

Ik had het zelfde probleem.
Hier kan u de antwoorden lezen:
viewtopic.php?f=50&t=77969

condor2300
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 06 feb 2017 10:34

Ik heb de vraag nog niet gesteld aan de mede-erfgenamen, omdat ze er mogelijk toch niet op zullen reageren, omdat 'ik' dat wil dat het bos verkocht wordt...
Kan ik met mijn vraag gewoon naar een notaris stappen?

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2017 12:56

Dat heeft geen zin. Eerst kan je vragen aan de andere erfgenamen om gezamenlijk het bos te koop te stellen. Hopelijk is hun reactie positief. Dat bespaart je heel wat kosten. Als ze niet meewerken, zal je ze moeten dagvaarden om de uitonverdeeldheidtreding te vragen. Daarvoor heb je een advocaat nodig die een verzoekschrift indient bij de familierechtbank.

Later zal er dan een boedelnotaris aangesteld worden en die zal waarschijnlijk de openbare verkoop van het goed organiseren.

condor2300
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 06 feb 2017 22:28

Als ik de vraag zou stellen aan mijn 'familie', zou dit ongetwijfeld leiden tot een negatief antwoord, omdat ze toch van mening zullen zijn dat alleen ik er mijn voordeel mee wil doen. Ik wens de goedkoopste oplossing uiteraard.

Kan ik bijvoorbeeld mijn vraag niet richten tot de Vrederechter? Daarvoor heb ik geen advocaat nodig, en het is bijna kosteloos.

Het is de bedoeling dat het stuk bos gewoon in de familie blijft, dat dus de andere medeerfgenamen mij 'uitkopen' en dat na een eventueel akkoord bij de Vrederechter dit in een akte wordt vastgelegd.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 feb 2017 22:34

Neen, de vrederechter zal zeggen dat jouw verzoek onontvankelijk is. Hij is niet bevoegd om uitspraak te doen over dergelijke zaken.

condor2300
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 07 feb 2017 00:45

Ok, bedankt voor de snelle reactie ;)

giserke
Berichten: 2434

#8 , 07 feb 2017 02:19

Dat heeft geen zin. Eerst kan je vragen aan de andere erfgenamen om gezamenlijk het bos te koop te stellen. Hopelijk is hun reactie positief. Dat bespaart je heel wat kosten. Als ze niet meewerken, zal je ze moeten dagvaarden om de uitonverdeeldheidtreding te vragen. Daarvoor heb je een advocaat nodig die een verzoekschrift indient bij de familierechtbank.

Later zal er dan een boedelnotaris aangesteld worden en die zal waarschijnlijk de openbare verkoop van het goed organiseren.
Of de familie kan de keuze krijgen tot de uitbetaling van het familielid die uit onverdeeldheid wenst te treden. De rechtbank stelt dan een schatter aan die de berekening maakt. Als de familie hiertoe niet bereid is, kan je doorzetten tot een gedwongen onverdeeldheid.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 feb 2017 13:01

Als de andere erfgenamen niet willen meestappen in het verhaal, is de kans groot dat de goedkoopste oplossing is om de grond niet te verkopen. De kosten zouden anders wel eens hoger kunnen uitvallen dan (een derde) van de waarde van de verkoop.

giserke
Berichten: 2434

#10 , 07 feb 2017 13:49

Mijn ervaring ivm landbouwgrond bossen en natuurgebieden: NIET verkopen. Tenminste als je het geld niet onmiddellijk nodig hebt.
Die gronden zijn in de toekomst meer waard dan geld op de bank. Dat laatste kan in tegenstelling tot grond zomaar efkes met 1druk op de knop verdwenen zijn.
Ik zou zelfs durven beweren als je kan nog grond bijkopen. Grond zal er altijd moeten zijn om te kunnen eten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”