schenken van woning aan meerderjarige zoon

marcy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

schenken van woning aan meerderjarige zoon

#1 , 03 feb 2017 13:09

Wordt binnenkort 58 jaar en alleenstaande met een invaliditeitsstatus van meer dan 6% en wens mijn woning te schenken aan mijn meerderjarige zoon die samen woont met zijn vriendin. Deze is een gescheiden moeder met twee zoontjes uit haar vorige relatie en werd onlangs moeder van haar derde zoontje; mijn kleinzoon.
Hebben eerstdaags een afspraak bij een notaris vandaar mijn vragen:
1.- als schenker waaraan dien ik me te houden met welke kosten?
2.- mag ik vragen dat mijn zoon en vrienden instaan voor het betalen van de huur van een appartement terwijl zij de geschonken woning betrekken?
3.- welke kosten zijn door hen te dragen?
De zoon en vriendin gaan beiden uitwerken.
Met vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 03 feb 2017 19:26

Als je schenkt dan enkel aan je zoon en enkel de naakte eigendom. Je houdt het vruchtgebruik om er zelf te blijven wonen of om huur te innen (naar waarde) van de bewoners. De lasten (onroerende voorheffing, aangeven KI als je r zelf niet woont) zijn voor u.

Weet ook dat je na schenking niet meer kan beslissen om het te verkopen want t is niet meer van u. Mocht je inkomen te kort hebben voor bv het rusthuis (veel) later dan zal t OCMW de verkoop vorderen als uw zoon onvoldoende inkomsten heeft om bij te passen. (Wegens "opzettelijke verarming")

Als dat (klein) appartement uw enige significant bezit is zou k "twee keer" nadenken.. Maak ev een testament voor 50-50 vererving door zoon en de kleinzoon waar uw zoon vader van is (of de 3 kinderen elk 1/6e)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”