cash schenking

ukkepuk
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

cash schenking

#1 , 02 feb 2017 21:42

Hallo,

ik heb van mijn grootvader een som cash geld gekregen. Aan de bank (om te kunnen storten)heb ik de herkomst van dit geld moeten aantonen door een bankafschrift van afname van zijn bank.
Nu vraag ik mij af of dit aanzien kan worden als een schenking als mijn grootvader zou sterven binnen de 3 jaar en dat ik hier dan nog moet op betalen ( schenkingsrecht). Of haal ik hier dingen door elkaar ??

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 feb 2017 22:27

Ja. Hou hem nog minstens drie jaar bezig, anders moet je er om correct te handelen erfenisrechten op betalen.
Heb je daarover twijfels dan kun je de schenking registreren, kost 3 percent (schenkingsrecht) van de som.
Dan zijn er geen erfenisrechten meer.

Maar als die som beperkt in omvang was dan zou het een gewoon geschenk kunnen zijn en dan zijn
er noch schenkingsrechten, noch erfenisrechten verschuldigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”