Buitenlandse broker account erven?

SillyWilly
Topic Starter
Berichten: 2

Buitenlandse broker account erven?

#1 , 02 feb 2017 14:52

Hallo,

In mijn vrije tijd doe ik vrij aktief aan beleggen op de beurs (meer traden eigenlijk).
Hiervoor heb ik een beleggersrekening, een zgn. 'broker account', bij een buitenlandse broker.
Dus niet bij een bank, maar bij een 'echte' broker: Interactive Brokers in het Verenigd Koninkrijk.

Ik ben me momenteel aan het informeren i.v.m. het volgende (niet wenselijk, maar nooit helemaal uit te sluiten) scenario:
Stel dat ik onverwacht en plotseling zou komen te overlijden, dan wil ik dat mijn erfgenamen (vrouw en dochter) uiteraard dat geld van mijn broker account terug in handen krijgen.

Ik heb al geïnformeerd bij mijn broker of ze daar een procedure voor hebben.
Die hebben ze, en die bestaat er in dat de erfgename initieel volgende documenten naar de broker moet sturen:
- Bewijs van overlijden (van mij dus)
- Identiteitsbewijs van de erfgename
- "A Court Approved Document (e.g., Letters Testamentary, Court Appointment, Will..) ". Dus bvb een testament.

De broker voorziet vervolgens zelf in deze documenten:
- "Affidavit of Domicile" ----> Bewijs van domicilie ?
- "Probate or Non Probate Estate" ----> Wat dit is, is me niet direct duidelijk.

Die papieren moeten door de erfgename ingevuld worden en teruggestuurd, waarna de broker e.e.a. in gang zet zodat de erfgename de cash uiteindelijk kan overschrijven naar een eigen rekening.

Dit lijkt me nogal complex, vooral ook omdat mijn vrouw helemaal niet bezig is met beleggen en geen interesse heeft in 'broker accounts'....

Dus nu mijn vraag :
In hoeverre zou een notaris hierin voor mijn vrouw e.e.a. kunnen uit handen nemen, of in hoeverre worden hierin bepaalde zaken reeds 'automatisch' gedaan door de notaris?
Mijn buitenlandse broker account is aangegeven bij het CAP (Centraal AanspreekPunt bij de Centrale Bank). Misschien is dit reeds voldoende voor de notaris om van het bestaan van deze account op de hoogte te zijn en e.e.a. automatisch af te handelen ...?

Kan iemand hier iets over zeggen?

Met vriendelijke groeten
Willy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 feb 2017 16:20

Dat zijn documenten die ook een buitenlandse bank zou vragen.
Als de rekening bij het CAP bekend is komt dat sowieso in orde, is het niet via een notaris dan zal
het de Vlaamse Tollenaar zijn in verband met de conytrole voor de berekening van de erfrechten.

Maak een lijst van dat soort zaken zodat uw vrouw tenminste weet waar ze moet zijn ingeval
van overlijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2017 23:32

Notarissen schrijven niet standaard het CAP aan. Ik zou zelfs niet weten waar ik hen kan bereiken. Een aantal jaar geleden was er een dossier op mijn kantoor waarvan de erfgenamen niet zeker wisten bij welke banken de overledene zat. We zagen een adres van Febelfin dat men in zo'n geval kon aanschrijven en zij zouden dan alle banken verwittigen. De kostprijs hiervan was 250 euro. We hebben ze aangeschreven en nooit meer iets van gehoord. Tja.

Als uw echtgenote de contactgegevens van je broker heeft, is dit genoeg. De notaris kan dan bellen/mailen met Engeland.

Hoe de nalatenschap daar moet afgehandeld worden, is koffiedik kijken. Ik weet niet of het een grote instelling is of niet. Zij beslissen uiteindelijk autonoom wanneer ze het geld vrijgeven, maar hun aansprakelijkheid staat op het spel als ze iets verkeerds doen. Als het een grote instelling is, zullen ze waarschijnlijk een strikte compliance procedure willen naleven.
Het probleem in zo'n gevallen is dat de Engelsen common law-regels hebben. Wij volgen civil law-regels, omdat we door Napoleon veroverd zijn. Hun systeem van nalatenschappen behandelen komt bijna van een andere planeet in vergelijking met het onze. Die 'probate court' is een soort nalatenschapsrechtbank waarvoor men het testament moet tonen en laten bevestigen dat het de echte wil van de overledene is. Bij ons bestaat dat niet (uitz. art. 1008 BW). 'Letters of testamentary' bestaan ook niet in ons recht.

Internationale nalatenschappen kunnen zeer complex en moeilijk zijn. Uiteindelijk kan het notariaat voorstellen aan de broker om bepaalde Belgische instrumenten te leveren (bv. Europese erfrechtverklaring in het Engels - ook al doet Groot-Brittannië niet mee met de Europese Erfrechtverordening) en dan hopen dat dit voldoende voor de broker is. Hij zal moeten afwegen of hij voldoende gedekt is door deze documenten. Eventueel moeten die documenten nog allemaal in Engeland geregulariseerd worden. Dan ga je aankijken tegen een serieus kostenplaatje van juridisch advies.

Reclame

SillyWilly
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 04 feb 2017 00:07

>Notarissen schrijven niet standaard het CAP aan.
-- Ik heb geen flauw idee hoe dit in zijn werk gaat. Vandaar ook mijn vraag hier.

>Ik zou zelfs niet weten waar ik hen kan bereiken.
-- CAP = Belgische Centrale Bank
https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... spreekpunt

>..Febelfin dat men in zo'n geval kon aanschrijven ... en nooit meer iets van gehoord. Tja.
-- Genoteerd. Altijd goed om weten ..

>Als uw echtgenote de contactgegevens van je broker heeft, is dit genoeg. De notaris kan dan bellen/mailen met Engeland.
-- Ik ben van plan om voor haar een document op te stellen met al de nodige gegevens. Dat zij de broker kan contacteren om e.e.a. op te starten.

>Hoe de nalatenschap daar moet afgehandeld worden, is koffiedik kijken.
-- De broker is Interactive Brokers. Zowat de grootste broker ter wereld, dus op gebied van legitimiteit heb ik daar geen schrik voor. Zij zijn een Amerikaanse firma. IB UK is hun 'filiaal' in Europa, inderdaad in Engeland dus.

>Hun systeem van nalatenschappen behandelen komt bijna van een andere planeet
-- In wezen volgen ze de procedure van hun moederfirma in de USA denk ik (zie hoger beschreven). Ze hebben het alleszins vrij duidelijk gedefinieerd.

>Die 'probate court' is een soort nalatenschapsrechtbank waarvoor men het testament moet tonen.
-- In mijn geval bestaat er dus geen testament ...

>Eventueel moeten die documenten nog allemaal in Engeland geregulariseerd worden.
-- De Belgische documenten ( Bewijs van overlijden bvb.) moeten alleszins niet vertaald worden van het Nederlands naar het Engels. Dat heb ik bij hen nagevraagd.

Alvast bedankt voor jullie bijdragen. Meer info blijft uiteraard welkom!

Met vriendelijke groeten

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 04 feb 2017 14:21

Een aantal jaar geleden was er een dossier op mijn kantoor waarvan de erfgenamen niet zeker wisten bij welke banken de overledene zat. We zagen een adres van Febelfin dat men in zo'n geval kon aanschrijven en zij zouden dan alle banken verwittigen. De kostprijs hiervan was 250 euro. We hebben ze aangeschreven en nooit meer iets van gehoord. Tja.
Offtopic, maar hoe los je zo'n situatie dan op? Zijn dat dossiers die letterlijk jaren "on hold" kunnen staan dan? Of schrijf je zelf alle banken aan?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 04 feb 2017 14:31

Wat bekend is bij het CAP komt tijdens de controle door de Vlaamse Tollenaar voor de berekening van de erfrechten naar boven.
Dat is toch één van de redenen van bestaan van dat register.....
Wat niet werd aangegeven van buitenlandse tegoeden bij het CAP komt uiteraard niet naar boven.
Maar dat kan achteraf nog héél snel indien de geldwaarden zich bevinden in één van de landen die meedoen aan de jaarlijkse
uitwisseling van bankgegevens.
Gegevens over tegoeden onder diverse schuilmantels in verre oorden zullen niet spontaan naar boven komen in de context van
een successieaangifte. Ze vormen voor de nietsvermoedende erfgenamen die niet op de hoogte zijn van het bestaan ervan een
tikkende tijdbom die na xx jaren kan "ontploffen".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 04 feb 2017 15:12

De fiscus kan het CAP niet inkijken, tenzij er aanwijzingen van fraude zijn. En enkele hogere ambtenaren zijn bevoegd, geloof ik. Daarnaast is er (geloof ik) ook een verplichting om de belastingplichtige aan te schrijven alvorens het CAP te raadplegen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”