Erfenis door kind van niet biologische vader

xerud76
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis door kind van niet biologische vader

#1 , 31 jan 2017 10:47

Hallo,

Mijn vader is overleden in 2015. Na onderzoek van trouwboekje en nationaal register door de notaris, liet hij als ergename mijn half-zus en mezelf. Nadat we bijna de erfenis geregeld hadden, heeft zich een ander persoon komen aanmelden voor de erfenis. Deze persoon draagt de naam van mijn vader en heeft een geboorte-akte waarop mijn vader vermeld wordt. Maar mijn vader is niet de biologische vader. Omdat zij binnen de 300 dagen na de echtscheiding van mijn vader en zijn ex-vrouw geboren is, werd mijn vader beschouwd als haar vader. Maar ze weet heel goed dat mijn vader niet de biologische vader is en heeft het schriftelijk toegegeven. Ze kent ook haar echte vader. Toch wilt ze een deel van de erfenis. Ik ben al bij een advocaat geweest, die vertelde me dat ik het vaderschap kan betwisten in naam van mijn vader als hij niet op de hoogte was geweest. Maar ik vrees dat dit niet voldoende zal zijn voor de rechter om mij gelijk te geven.

Heeft er iemand nog suggesties welke argumenten ik zou kunnen gebruiken om de rechter te kunnen overtuigen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 31 jan 2017 12:15

Ik ken een gelijkaardig geval (kind zeker niet van de echtgenoot, zelfs reden van scheiding). Maar ook hier heeft de "juridische vader" nooit bij leven de moeite gedaan om het automatische vaderschap te betwisten. Zijn weduwe die kinderloos achterbleef moest het dus stellen met vruchtgebruik: alles ging naar zijn officiele dochter.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”