Schuldsaldoverzekering na zelfmoord?

Leenvd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schuldsaldoverzekering na zelfmoord?

#1 , 31 jan 2017 08:56

Beste,

Graag had ik over deze kwestie meer geweten.

Mijn vriend heeft in 12 / 2014 een huis gekocht aan klein beschrijf. Hij heeft dit nog een half jaar verhuurt aan de vorige eigenaars omdat die nergens in de tussentijd heen konden.

In juli 2015 is hij er ingetrokken.
Ik ben geen eigenaar van de woning, maar hij heeft mij het huis nagelaten in zijn testament. Ik zit met veel vragen.

Vorige week heeft hij zelfmoord gepleegt. Volgens de wet zou de schuldsaldoverzekering er moeten tussenkomen. Ik heb echter van de verzekering gehoort dat ze de uitbetaling van het huis aan de bank kan weigeren omdat het zelfmoord is?

Hij heeft depressie gehad tussen zijn 13 en 21 jaar door zijn thuissituatie. Toen hij zijn huis kocht was hij heel gelukkig, dus gelogen over zijn psychische toestand heeft hij niet gedaan.

Recente tegenslagen hebben hem over de streep getrokken zoals een chronische pijnziekte, die een jaar geleden ontdekt is, waarvan hij elke dag pijn had en aftakelde. Zinloos geweld meegemaakt dat er psychisch zwaar op heeft ingehakt, na dat voorval was hij vooral neerslachtig en depressief. Hij heeft zich door het hoofd geschoten voor de voordeur van de dader.

Bestaat het risico dat ik zijn lening zal moeten overnemen indien ik zijn erfenis aanvaard?

Alvast bedankt en vriendelijke groetjes
Leen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 31 jan 2017 17:57

Vraag één en ander na bij de verzekeringsmaatschappij. Soms is idd zelfmoord uitgesloten, of toch binnen een bepaalde periode. Ooit geweten dat iemand zelfmoord pleegde twee jaar en een maand na de ondertekening : er was 2 jaar 'wachttijd.'
Voor de rest : indien u de erfenis aanvaardt, moet u ook de lening mee over nemen : men erft zowel de tegoeden als de schulden.
Informeer u goed , bij een notaris vb. Zo ook naar de eventuele erfrechten. Indien u niet bij hem woonde, kan dat nogal oplopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Leenvd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2017 20:55

Beste Wanton,

Hartelijk dank voor jouw antwoord.

De schuldsaldoverzekering dekt de woning, die hij als alleenstaande kocht, 100% bij overlijden. Dus ik zou niets moeten betalen voor de woning, indien ze niet moeilijk doen over de manier hoe hij is heengegaan.

We zijn nooit officieel samenwonend geweest. We zouden binnen een jaar gaan samenwonen van zodra hij zijn huis kon verkopen. 12/2017 ivm aankoop klein beschrijf en de regels van drie jaar inwonen moeten respecteren.

In de papieren van het huis staat er niet iets specifiek van jaartal over zelfmoord.

Hij heeft in een brief laten weten dat hij mij het huis nalaat zodat ik nooit in financiele moeilijkheden zou komen. Hij was een schat van een man.

Momenteel ben ik niet in staat om buiten te komen, hij was de liefde van mijn leven.

Uiteraard zit ik met vragen. Ik erf zijn huis die hij gekocht heeft voor 140k, zijn moeder de 1/10de van ouderlijk huis die hij bezat na overlijden van zijn vader een 25k om zijn schulden bij zijn moeder voor aankoop van zijn huis te betalen.
Zijn schuld bij het ocmw heeft hij compleet afbetaald, hij is schuldenvrij buiten het huis.

Ik neem jouw raad echter ter harte. Van zodra ik kan zal ik langsgaan bij een notaris.

Wie nog meer raad heeft, steeds welkom.

Groetjes
Leen

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2017 22:49

Zoals wanton zegt: lees de polis erop na. Dit is heel belangrijk. Misschien toevallig, maar jouw vriend heeft ook zelfmoord gepleegd na 2 jaar en 1 maand. Dezelfde wachtperiode zou ook in zijn polis kunnen staan.

Je zal veel erfbelasting moeten betalen (45%-65%). Het kan opportuun zijn in zo'n geval om een bindende schatting te laten maken van het goed. Stel dat je het goed later verkoopt voor een hogere waarde dan aangegeven in de aangifte van nalatenschap, dan moet je geen bijkomende erfbelasting betalen.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#5 , 31 jan 2017 23:26

Primo inderdaad kijke, naar algemene voorwaarden polis.
MAAR ; het zou kunnen dat bij aanvraag polis in de medische verklaring geen melding werd gemaakt van de depressies hier aangehaald. Alsdan zou de polis mogelijk geweigerd zijn geweest.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 feb 2017 07:26

Zijn er mogelijkheden voor de betrokkene om te weten te komen wat in de medische verklaring of indien schuldsaldoverzekering uitbetaalt vooraleer ze de erfenis definitief aanvaardt?

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 feb 2017 09:18

Ja, dat kan. Zolang de erfgerechtigde geen daad van aanvaarding stelt, noch de hoedanigheid van erfgenaam aanneemt in een geschrift (art. 778 BW) aanvaardt de erfgerechtigde de nalatenschap niet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 feb 2017 10:10

Primo inderdaad kijke, naar algemene voorwaarden polis.
MAAR ; het zou kunnen dat bij aanvraag polis in de medische verklaring geen melding werd gemaakt van de depressies hier aangehaald. Alsdan zou de polis mogelijk geweigerd zijn geweest.
Hangt inderdaad allemaal van de polis af. In onze SSV polis staat zelfmoord expliciet vermeld als een situatie waarin er niet zal uitbetaald worden. Als ik me goed herinner staat er ook zelfs een clausule in dat het regelmatig beoefenen van zeer risicovolle sporten (type: basejuming) ook een uitsluiting inhoudt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 01 feb 2017 13:24

Zijn moeder leeft nog? Opgelet, vertel het haar niet maar zij heeft recht op 25 % van zijn erfenis. Ondanks het testament. Zij zal wel actie moeten ondernemen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”