erfenis gedwongen opvragen

Semahat
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

erfenis gedwongen opvragen

#1 , 30 jan 2017 13:25

Geachte meester,

Jammer genoeg heb ik door een faling alles verloren. Gezien de faling door externe factoren werd veroorzaakt krijg ik nog een kans om mijn schulden kwijt gescholden te krijgen.

Hierdoor dien ik mijn erfdeel te vragen aan mijn moeder.

Even mijn familie schetsen:
vader overleden
moeder in leven
zus in leven
broer overleden
ik
broer overleden.

Mijn moeder ging akkoord met deze regeling en een beëdigd schatter werd voor aanstaande donderdag aangesteld.
Zaterdag laatsleden kreeg ik een telefonische melding van mijn moeder dat deze afspraak nooit zal plaatsvinden.

Persoonlijk denk ik dat mijn mama onterecht schrik heeft dat zij haar woonst dient te verlaten. Zij is getraumatiseerd door het verlies van haar man en 2 zonen en is sinds dien doemdenkende en niet voor reden vatbaar.

Maar hoe ik kan ik nu deze situatie nog redden?

Financieel staat het water mij meer dan aan mijn lippen. De uitgestoken hand van de curator is dus meer dan welkom maar als mijn mama hiervoor niet open staat waar sta ik dan?

Is er ergens een mogelijk om nog uit deze uitzichtloze situatie te komen?

Dank bij voorbaat voor uw aandacht en uw advies,

MVG,

Louis

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 jan 2017 14:44

Indien uw moeder in de gezinswoning woont kunnen ze haar daar het vruchtgbruik niet van ontnemen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Semahat
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2017 16:13

Geachte,

Mijn moeder woont inderdaad in de gezinswoning en ik wens absoluut haar het vruchtgebruik niet te ontnemen maar is er een mogelijkheid dat de beëdigd schatter met een soort gerechtelijk bevel toegang zou kunnen krijgen (al dan niet samen met mij), de schatter zijn bevindingen overmaakt aan mijn curator die een document of dergelijke op maakt dat als mijn mama (ik hoop dat de ze 200 jaar in goede gezondheid mag worden) komt te overlijden mijn erfdeel niet naar mij komt maar rechtstreeks naar de curator om mijn faling te betalen?
MVG

Louis

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 30 jan 2017 16:26

Is aan de curator om dit op te lossen, zeker niets tekenen in deze zaak. Eens je verschoonbaar verklaard word ben je schuldenvrij.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”