Verwerping erfenis.

gothicgirl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verwerping erfenis.

#1 , 30 jan 2017 01:32

Beste,

Mijn moeder is nog maar recent overleden en ik zit toch met enkele vragen..

1.We zijn met 4 erfgenamen en ik heb wel verwerping van erfenis gedaan,wat de rest heeft gedaan weet ik niet want er is constant ruzie en we horen niks over elkaar,dus geen enkel communicatie wat dit betreft.
Ze hebben alle 3 de crematie geregeld,ik zelf was hier niet bij aanwezig.
Toch vroeg de begrafenisondernemer aan mij en aan de rest naar zijn zeggen een voorschot te betalen.
Voor alle duidelijkheid mijn moeder had geen geld bij overlijden er stond dus geen geld meer op de rekening van mijn moeder er was geen eigendom meer enkel is er nog inboedel en nu ook een terug gave van het rustoord waar ze maar kort is verbleven.
Moet ik nu de begrafenisondernemer betalen of niet?
Ik heb wel al een deel betaalt omdat hij dit eiste omdat hij anders de crematie niet wou laten doorgaan,de andere 3 hebben hun deel wel al betaald helaas kan ik dit niet in 1 keer dus heb ik gevraagd om het in stukken te betalen.
Ik hoor verschillende zaken dat ik niet zou moeten betalen omdat ik de erfenis heb verworpen en anderzijds dat ik ondanks alles ouderplicht heb en dit wel moet.
Ik wil nu toch graag eens wat duidelijkheid hier over.
Ik heb ook nog geen enkele factuur gekregen enkel een raming van de begrafenisondernemer.

2.Toen mijn moeder nog leefde ben ik op haar vraag met haar naar de notaris gegaan omdat ze graag wilde gecremeerd worden en wou dat de urne van haar en mijn vader ( ondertussen al bijna 7 jaar overleden) bij mij zouden worden bewaard.
De notaris heeft haar dan de opdracht gegeven om zelf een briefje te schrijven waarin ze haar laatste wilsbeschikking op papier heeft gezet en ondertekend (geen datum) .
Dit heeft ze dan aan mij overhandigd en ik heb dan een kopie ervan bezorgd aan de begrafenisondernemer die het dan voorgelegd heeft aan de andere 3 erfgenamen.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik mijn moeder haar laatste wilsbeschikking toch in vervulling kan laten gaan dus hoe krijg ik de urne's hier bij mij?
De urne van mijn vader staat tot op heden nog steeds in het huisje waar ze woonde maar daar kan ik niet meer binnen en de urne van mijn moeder heeft de begrafenisondernemer nog steeds bij hem en die krijg ik zogezegd niet zolang ik mijn deel niet heb betaald...

Alvast bedankt en hopend op een spoedig antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 jan 2017 11:48

Ook als men verwerpt moet men de erfeniskosten meebetalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 jan 2017 12:47

Ook als men verwerpt moet men de erfeniskosten meebetalen.
Moet dat niet zijn "Begrafeniskosten"?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 30 jan 2017 12:55

Ook als men verwerpt moet men de erfeniskosten meebetalen.
Moet dat niet zijn "Begrafeniskosten"?
Juist!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”