erfgenaam

Versteynen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfgenaam

#1 , 29 jan 2017 21:00

Hallo,


Anderhalf jaar geleden is er een man gestorven waar ik een heel goede band mee had. Ooit heb ik stage gedaan in het rusthuis waar dat hij woonde. Nadien bn ik gaan verder studeren, en had ik er geen contact meer mee. Tot dat hij voor mijn verjaardag een kaartje stuurde. Tijdens de kerstmarkt in het rusthuis zag ik hem terug en is heet contact terug opgenomen. Ik zorgde voor zijn boodschappen en gingen af en toe wel eens iets drinken in de cafetaria van het rusthuis.

Ik denk dat ik wel vijf jaar voor hem gezorgd heb, als het al niet langer is. Hij liet mij op een dag een handgeschreven papier zien. Het was een testament waar mijn naam in stond. Hij had geen kinderen, wel een vrouw die dement is. Hij betaalde al de medicatie voor haar. Ik viel natuurlijk uit de lucht toen ik dat testament las. Mijn ouders hebben het ook gelezen. Ondertussen is de man dus overleden en ik heb nooit op de man af durven vragen hoe het allemaal zou verlopen als hij er niet meer zou zijn. Ik wilde hem vooral het gevoel niet geven dat ik erop uit zou zijn. Hij vertelde mij wel altijd dat ik mij geen zorgen moest maken en dat hij alles geregeld had. Ondertussen is hij toch al anderhalf jaar geleden gestorven, zijn vrouw leeft nog steeds. Maar ik heb er niets meer van gehoord. Zou het testament verloren geraakt zijn? Of zou het boven water komen als zijn vrouw ook overleden is? Ik zit eigenlijk al langer met de vraag. Niet dat ik erop uit ben, of dat ik daarom voor hem gezorgd heb. Maar toch blijft het in mijn hoofd spelen. Iemand zo al iets meegemaakt?

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 jan 2017 21:10

In dat geval zal het testament niet geregistreerd zijn en is het daardoor niet boven water gekomen.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat iemand het heeft laten verdwijnen (wat enkel mogelijk is als het niet werd geregistreerd).
Alleen indien de erflater ermee naar een notaris is geweest is het geregistreerd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 30 jan 2017 10:24

Om rechtsgeldig te zijn moet een testament voldoen aan een aantal vormelijkheden. Misschien was het dus niet juridisch in orde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2017 13:31

We zijn al een anderhalf jaar later. De nalatenschap zal al vereffend en afgesloten zijn, anders was je allang gecontacteerd geweest. Blijkbaar is het testament niet boven water gekomen. Vermoedelijk is het verloren gegaan: mee verwijderd met inboedel of moedwillig vernietigd. Eigenlijk had hij dat testament aan een notaris (of jou) moeten geven want jij hebt geen sleutel van het huis. Na het overlijden had jij geen toegang tot het fysieke exemplaar van het testament.

Maar evengoed kon hij op het einde spijt hebben gehad van zijn testament en het zelf vernietigd hebben.

Het is mogelijk om bij verloren gegane testamenten toch uitvoering eraan te kunnen geven, maar dan moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden voldoen. In jouw dossier is dat echter niet haalbaar.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”