Broer vraagt huurgeld na schenking

Wattedoen1234
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Broer vraagt huurgeld na schenking

#1 , 28 jan 2017 12:23

Ouders schenken woning aan mijn broer en mij, ouders behouden vruchtgebruik. Broer wil in ouderlijk huis komen wonen en dient hiervoor mij uit te kopen. Hij betaalt mij dus de helft van de waarde van het onroerend goed dat mijn ouders schenken. Ik veronderstel dat hierdoor ook het vruchtgebruik dat mijn ouders hebben over de ouderlijke woning naar mijn broer gaat. Mijn ouders gaan in zijn huidige woning wonen. Mijn broer wil hiervoor van mij een maandelijks huurbedrag ontvangen. Kan dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 jan 2017 13:22

Waarom zou u huur betalen? Het is zijn woning en uw ouders hebben het vruchtgebruik.
Zij mogen er dus "gratis" wonen ofwel het huis "verhuren".
Uw broer is tot bij overlijden ouders slechts blote eigenaar en die hebben geen recht op huuropbrengsten.
Na overlijden van de ouders is uw broer volle eigenaar.
Aangezien u verkocht hebt aan uw broer komt u niet meer voor in dit plaatje.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Wattedoen1234
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2017 18:59

Bedankt voor de info. Daar zijn vastberaden mening, begon ik te twijfelen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”