aanslagbiljet onroerende voorheffing huis erfenis

Kino
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

aanslagbiljet onroerende voorheffing huis erfenis

#1 , 26 jan 2017 12:05

Kan een aanslagbiljet inzake onroerende voorheffing uitsluitsel geven over wie het onroerend goed nu zal erven ?
Notaris weet het ook niet goed en laat het onderzoeken.
Echter vinden wij hier nu een aanslagbiljet inzake onroerende voorheffing betreffende het onroerend goed waarover nog geen uitsluitsel is .
Hierop staat duidelijk onder belastingsplichtigen de naam van mijn moeder en mijn stiefvader vermeld.
Dus neem ik aan dat zowel mijn moeder als mijn stiefvader eigenaar waren van dit huis en niet mijn stiefvader alleen.
Bij mijn goede weten is dit huis ook aangekocht geweest toen ze getrouwd waren ( gemeenschap van aanwinsten).

Wat denken jullie ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 26 jan 2017 12:20

Het kán een indicatie zijn, maar ik zou er niet op voortgaan...

In het kader van een nalatenschap waarbij een aantal kinderen samen eigenaar zijn geworden wordt het aanslagbiljet inzake OV meestal maar naar één kind gestuurd...

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 26 jan 2017 12:41

Indien zij het huis tijdens hun huwelijk gekocht hebben, zullen zij waarschijnlijk onverdeeld 50-50 eigenaar zijn. In dat geval staat bij belastingplichtigen hun beider naam, gevolgd door 'VE' (= volle eigendom.) Indien dit anders is, wordt er onderscheid gemaakt vb. tussen volle, blote eigendom en vruchtgebruik.
Jullie erven enkel van uw moeder, enkel de blote eigendom voorlopig als zij eerst sterft. In principe erven jullie niet van stiefvader, tenzij die een testament maakt in jullie voordeel. Die moet eventueel rekening houden met zijn eigen kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jan 2017 16:11

Aanslagbiljetten onroerende voorheffing zijn zeer onbetrouwbaar als het goed vererfd is geweest. Dit zegt zeer weinig.

Men moet de aangifte van nalatenschap bekijken, dat telt.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 26 jan 2017 17:02

Kijk toch maar eens na op een aanslagbiljet van voor het overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Kino
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jan 2017 13:40

Het huis was de ouderlijke woning van mijn stiefvader die heeft het huis terug gekocht na het sterven van zjjn ouders en heeft zijn broer toen uitbetaald voor zijn deel dus.
Dus stiefvader heeft dat gekocht toen hij getrouwd was met mijn moeder.
Stiefvader heeft testament nagelaten dat alle onroerende goederen die tot de gemeenschap behoren naar ons zullen komen.
Broer van stiefvader stelt zich hier vragen bij en is er niet mee akkoord dat dat huis naar ons zou gaan.
Moeder is in 2013 overleden . Ik heb hier een aanslagbiljet van 2015 en ook daar staat har naam bij onder belastingsplichtigen.
Contact opgenomen met de dienst die de aanslagbiljetten verzend en deze hebben mij gezegd dat er ook verleden jaar (2016 ) de naam van moeder nog op staat .
Ik heb het kadaster gebeld en ook deze bevestigen dat het tot de gemeenschap zou behoren.

Wie kan me effctief bevestigen of het zo nog is ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 27 jan 2017 16:56

1. omdat stiefvader zijn broer heeft uitgekocht werd hij de enige eigenaar; vanaf dat ogenblik was hij normaliter de enige eigenaar van het huis
2. met welk geld heeft hij zijn broer uitgekocht en met welk huwelijkscontract was hij met uw moeder gehuwd?
3. indien uw stiefvader het huis niet in de gemeenschap heeft ingebracht was hij nog steeds de enige eigenaar
4. het feit dat uw moeder mee op het aanslagbiljet wordt vernoemd zou er kunnen op wijzen dat uw moeder door die inbrenging mede-eigenaar is geworden
5. als dat zo is gegaan dan zou u sedert haar overlijden reeds blote eigenaar zijn van de helft van het huis (nakijken online in MYMinFin)
6. als dat klopt erft u nu ingevolge het testament van uw stiefvader de andere helft en wordt u volle eigenaar van het huis
7. indien bovenstaande niet blijkt te kloppen dan was stiefvader de enige eigenaar van het huis en erft zijn broer het huis (omdat testamentair werd bepaald dat enkel wat in de gemeenschap heeft gezeten naar u komt)
8. waarom het huis nog mede op naam van uw moeder zou staan is een raadsel aangezien overledenen geen eigenaar meer kunnen zijn

Slotsom: Het venijn zit in de details, vooral omdat er tegenstrijdigheden voorkomen in dit verhaal....
Zoals Poene reeds zei: enkel inzage van de successieaanslag bij het overlijden van uw moeder kan uitsluitsel brengen, begin daarmee uw verificaties.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 27 jan 2017 17:12

Klopt ...gewestelijke belastingen komen bij de oudste aan ( zus).
Andere bij mij omdat ik daarvoor al enkele jaren de contactpersoon was ( gemeentelijke en nutsvoorzieningen).

Kino
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jan 2017 21:15

Blijft toch raar.
Ik heb in het verleden ( 3 maanden geleden) via zijn paspoort gekeken op myfin en de documenten afgedruk.
Ik heb deze terug gevonden en hier staat volgende op.
Aantal eigenaars 1 naam van de eigenaars staat de naam van hem en van mijn moeder.
Dis wel raar.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 28 jan 2017 21:19

Uw moeder is toch overleden?
Dan kan ze geen eigenaar meer zijn.
Duidelijk dat MyMinFin achter loopt.
Enkel de aangifte van de nalatenschap zal uitkomst bieden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 28 jan 2017 22:41

Krijgt u zo'n reispas in een eID lezer?

Kino
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 feb 2017 10:55

Ja moeder is 3 jaar geleden overleden en dus begin van de maand stiefvader.
Ze waren getrouw onder gemeenschap van aanwinsten. Stiefvader heeft een testament op gemaakt net na het sterven van moeder dat alles wat tot de gemeenschap behoort aan ons zou toekomen.
Maar volgende.
Ik ben dus naar notaris geweest en deze bevestigde mij dat hij nog aan het wachten was op een antwoord van de registratie betreffende of de woning aan ons zou toekomen of niet. Ik heb dezelfde dag naar iemand van de registratie gebeld die ik ken en die heeft mij bevestigd dat het huis nog op naam van mijn moeder stond en mijn stiefvader. Gisteren krijg ik bericht van de dossierbeheerder dat ze antwoord hebben gehad van de registratie dat het huis op naam van stiefgrootvader staat en dus niet aan ons zal toekomen. Raar toch.
Maar dan volgende .
Wij hebben hier een akte van die opgesteld is in 1994 dus toen was stiefvader al zeker 30 jaar getrouwd met moeder.
Hierin staat beschreven dat zijn broers afstand doen van de onverdeelde aandelen in het onroerend goed waarover deze post gaat en hij zijn broers heeft uitbetaald.

Wat wil dit zeggen?
Kan dit de zaken veranderen ?
Deze uitbetaling en overdracht is toch gebeurd toen hij met moeder getrouwd was en dus waarschijnlijk betaald met gemeenschappelijke gelden.
Het huis was wel eigendom van zijn ouders .

Zou het misschien aan te raden zijn eens naar een andere notaris te gaan om dit daar eens te laten onderzoeken.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 01 feb 2017 13:05

Enkel raadplegen van de aangifte voor erfenisrechten bij het overlijden van uw moeder
kan helderheid brengen. Indien het huis gemeenschappelijk was en er was geen huwelijkskontrakt
noch wilsbeschikking of dergelijke dan is het heel bizar dat het huis van gemeenschappelijk bezit
persoonlijk bezit van uw stiefvader is geworden.

Indien het in realiteit steeds op naam van stiefvader stond, dan is er gegeven het gebruik van gemeenschappelijke gelden voor het
uitkopen (klopt dat wel?) een schuld van uw stiefvader aan de gemeenschap.
Werd die "schuld" soms gecompenseerd aan de nalatenschap van uw moeder?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”