Akte na erven huis

P-Stone
Topic Starter
Berichten: 280

Akte na erven huis

#1 , 25 jan 2017 21:30

Als je een huis koopt, wordt er een akte opgesteld door de notaris, hiervoor wordt de notaris betaald, je krijgt een copy van de akte (en een lezing als ik me goed herinner).
Hoe gebeurt dit als je (een deel van) een huis erft ? Ik ben voor 1/4de eigenaar van het huis van mijn overleden vader, en als ik kijk op myminfin.be is dit ook zo bekend, maar ik heb nooit geen akte gezien of zo. Ik neem aan dat alles wel goed geregeld is, maar gewoon uit nieuwsgierigheid zou ik graag willen weten hoe dit geregeld is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 25 jan 2017 22:44

In principe is de aankoopakte van het huis wel in de familie bij overlijden vindt men die wel bij de belangrijke stukken.
Anders moet men via kadaster nagaan wie de notaris was en deze dan een kopie vragen... mits betaling.

P-Stone
Topic Starter
Berichten: 280

#3 , 25 jan 2017 23:33

De originele akte is er. Maar sinds het overlijden van mijn vader is het huis voor 1/2de van mijn stiefmoeder, en tekens voor 1/4de van mijn zus en mijzelf. Dus vraag ik me af of hiervan een nieuwe akte bestaat, of op welke manier dit geregeld is. Ik had verwacht uitgenodigd te worden bij de notaris voor het verlijden van een nieuwe akte, maar dat is nooit gebeurd. We zijn wel bij de notaris geweest voor de akte van de aangifte van de nalatenschap (waarin wel beschreven staat wie wat krijgt), maar er is geen akte zoals die opgesteld wordt bij een verkoop. Of geldt deze aangifte van nalatenschap meteen als eigendomsbewijs ?

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 26 jan 2017 08:37

Toen mijn vader overleed zaten we in een gelijkaardige situatie. Mijn broer en ik waren naakte eigendom van de helft, stiefmoeder volle eigenaar andere helft. Ook wij hebben nooit een akte gezien, wel was het vermeld op myminfin.be
Ondertussen werd het huis verkocht en werd alles geregeld zonder die akte (tenzij de stiefmoeder die in handen had: ik heb die nooit gezien).

Trouwens bij mijn echtscheiding heb ik ook geen akte ontvangen van de aankoop van de gezinswoning. Staat gewoon vermeld in de echtscheidingsaktie, meer niet.

KimSe
Berichten: 697

#5 , 26 jan 2017 10:19

Een akte zal je niet ontvangen ...

Jullie zijn eigenaar geworden, louter door het overlijden van jullie vader...

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jan 2017 23:15

Wanneer mensen eigenaar zijn van een huis is hun "eigendomstitel" meestal een verkoopovereenkomst. Ze hebben het huis verworven door het aan te kopen. Hiervan moet er verplicht een akte gemaakt worden (art. 1 Hypotheekwet).

In jouw geval is jouw eigendomstitel het overlijden van je vader. Je hebt geërfd. Hiervan moet er naar ons huidig recht geen akte van gemaakt worden. In Frankrijk is dat wel zo (acte de notoriété). Op een studiekring van notarissen waar ik vorig jaar aanwezig was, zei een spreker dat er in de toekomst zeker een akte van erfopvolging zal komen die overgeschreven zal moeten worden op het hypotheekkantoor. Nu moeten dergelijke akten niet overgeschreven worden.

Ik neem aan dat het dan de gewoonte zal worden van notariaten om een kopie van deze akte - correcter is de term "expeditie" - op te sturen naar de erfgenamen. Je zal dan wel een document hebben.

Een aangifte van nalatenschap is juridisch gezien geen eigendomsbewijs. Het is een document dat je indient om te voldoen aan je fiscale verplichtingen. Het zorgt er niet voor dat je burgerrechtelijk als eigenaar wordt beschouwd. Maar in de praktijk wordt het wel vaak zo gebruikt.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 28 jan 2017 08:30

Een akte van nalatenschap is toch een officIëel document waarop wordt aangeduid welke eigendomsoverdrachten er zijn naar aanleiding van een overlijden. Op basis daarvan maakt de Registratie de nodige notificaties in haar bestanden. Een bevestiging naar de erfgenamen zou idd een verbetering kunnen zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”