verwerping erfenis

Katie1983
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verwerping erfenis

#1 , 25 jan 2017 15:12

Hallo,

Mijn mama is vorig jaar overleden. Alle erfgenamen hebben de erfenis verworpen. Mijn mama woonde in een huurhuis. Dienen wij de inboedel leeg te halen of zijn wij niet meer verantwoordelijk omdat we de erfenis verworpen hebben?

Mvg,
Katie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 25 jan 2017 15:38

Jullie zijn niet meer verantwoordelijk daarvoor.
Meer zelfs: als je iets van actie onderneemt om iets van materiaal weg te nemen, wordt dit aanzien als aanvaarding van de erfenis.

Katie1983
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2017 16:08

Ik heb de huissleutel e.d. bijgehouden. Wat doe ik hiermee? Wie haalt dan de inboedel weg?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 25 jan 2017 16:12

Dat moet u afspreken met de verhuurder.
Je kunt ook simpelweg de sleutels aangetekend opsturen naar de verhuurder, met een begeleidende brief dat geen enkele van de potentiële erfgenamen de erfenis aanvaard heeft, en er dus vanaf heden geen erfgenamen meer zijn.

Verhuurder dient zich dan te wenden tot de rechtbank, om zo te weten te komen wie de curator is, en samen met deze persoon kan alles beslist worden.
Curator zal de inboedel komen opschrijven, zal ervoor zorgen dat deze verkocht wordt (of weggesmeten wordt indien deze vermoed dat dit niets meer waard zou zijn), en met dit worden alle kosten betaald.
Diegene die als laatste in de rij staan om geld te krijgen hiervan zullen pech hebben.

Om het anders te zeggen: dit is de grootste nachtmerrie voor een verhuurder, maar vanaf u ook maar iets van toegeving zou doen, verwerpt u de erfenis niet meer.
Het is dus niet meer uw probleem, allesbehalve.

Katie1983
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jan 2017 16:17

Ok hartelijk dank!

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 25 jan 2017 16:48

Begrafeniskosten en ziekenhuisfacturen ( de laatste) dienen wel betaald te worden. Staat los van erfenis maar valt onder wederzijds onderhoud kinderen-ouders.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 25 jan 2017 17:08

Diegene die als laatste in de rij staan om geld te krijgen hiervan zullen pech hebben.

Als iedereen die kon erven verworpen heeft is dat de Overheid.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”